fbpx

Технологиите, завладяващи живота ни през 2021-ва

Тази година технологиите, за които ще чуваме все повече, вероятно няма да са луксозни телефони или широкоекранни телевизори. Това ще бъдат неща, които не можем да видим, като мощни софтуери и интернет услуги.

Преди Ковид-19 да промени живота ни топ технологиите за годината включваха сложни джаджи, например умни колонки и извити телевизори. Пандемията ни накара да оценяваме полезните технологии, които често пъти биват пренебрегнати.

В своя публикация „Ню Йорк Таймс“ представя четирите основни тенденции в технологиите за 2021-ва:

  1. Технологии, които заменят физическите магазини

Може и да не сте го забелязали, но онлайн пазаруването активно се променя. Намирането на стоки в уебсайтовете е улеснено многократно, а чатът с ботове е много по-ефективен.

Ботове се използват от много години – търговци в сайтове като Facebook и Amazon ги използват като метод да отговарят на клиентски въпроси, докато служител от отдел обслужване на клиенти се включва само при по-сложни казуси.

Според Джули Аск, технологичен анализатор за Forrest Research, подобни технологии за разговори с клиенти ще бъдат разработвани все повече в условията на пандемия, когато е непрактично да посещаваме физически магазини. „Практиката да ровим в сайтове, за да намерим нещо конкретно е остаряла“, казва тя. „Трябва да погледнем в бъдещето – голяма част от търсенето ще стане разговорно, било то чрез чат бот или гласови команди“.

Много компании използват също т.нар. обогатена / добавена реалност (augmented reality), за да помогнат на потребителите при пазаруване онлайн, коментира още Аск. Това включва магазини за очила, които позволяват на клиентите си да изпробват моделите виртуално, преди да решат дали да ги закупят. Дори луксозни компании като Dior и Gucci предлагат виртуални проби.

Добавената реалност има потенциала да стане много популярна тази година, тъй като технологията постоянно се подобрява. Най-новите смартфони на Apple и Android съдържат сензори за дълбочина, които позволяват на приложения за добавена реалност да поставят дигитални обекти, например мебели, в реални пространства.

2. Wi-Fi поумнява

Един от проблемите на домашния офис в условията на пандемия е бавният интернет, на който не може да се разчита. През изминалата година много хора останаха по домовете си, в резултат на което средната скорост на интернета по света намаля. Причината за това е отчасти нарасналият трафик, който претовари интернет доставчиците.

За щастие WI-Fi технологиите се подобряват постоянно. Тази година ще видим нови интернет рутери, предлагащи новия и по-ефикасен Wi-Fi 6, фокусиращ се не върху скоростта на интернета, а за неговата работоспособност.

Ефикасността е много важна, тъй като в днешно време много голям брой от нашите устройства имат нужда от интернет връзка, включително часовници, телевизори и дори кантари и термостати.

3. Технологии, които ни позволяват да докосваме по-малко повърхности

Миналата година бе повратна точка за мобилните разплащания. Дори хора като продавачите на пазара, които принципно приемат единствено пари в брой, започнаха да работят с мобилни плащания, за да намалят риска от предаване на зарази.

Това включва използването на мобилни портфейли като Apple Pay и Square, но и други технологии като Ultra-Wide Band набират популярност. Ultra-Wide Band използва радио вълни за засичане на предмети с много голяма точност. Тя може да се използва например за заплащане в заведения чрез телефона ни, без да има нужда да го вадим от джоба, както и за достъп на служители до сгради и стартиране на автомобили без физически ключове.

4. Технологии, които виртуализират работата и забавленията

Пандемията ни показа, че виртуалните преживявания като видео срещи и йога през Zoom са добри заместители на реалните срещи с хора. През 2021 можем да очакваме повече продукти, които дигитализират нашата работа и грижата за себе си.

Някои компании например експериментират с виртуална реалност за създаването на конферентни зали. Това са Microsoft AltspaceVR, които позволяват срещи в холограмна форма, ако служителите носят специални устройства за виртуална реалност. Също така, Oculus работи за създаването на устройства със софтуер, фокусиран за използване в бизнеса за обучение и сътрудничество на персонала.

Технологиите също така могат да подпомогнат грижата за нашето здраве в условията на затворени фитнеси.

Миналата година Amazon представи първата си фитнес гривна, която може да изчислява процента на мазнини в тялото. В същото време Apple представи Fitness+, услуга която дава видео насоки за тренировки от дома. Джули Аск смята, че тази тенденция ще се разгърне и в други насоки, например, когато човек се грижи за себе си и менталното си здраве – с видео приложения, предлагащи медитация и терапия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"