fbpx

С мегазавод Швеция се изправя срещу гигантите в производството на батерии

В Швеция може би се пише нова глава в индустриалната история на Стария континент. Шведската компания Northvolt пусна в експлоатация „мегазавод“ за производство на електрически батерии. Това е изцяло европейски завод – първият, който може да се конкурира с азиатските и американските гиганти, коментира Franceinfo.

Разположен в Скелефтео, северна Швеция, едва на 200 км от полярния кръг, този „мега завод“ или „giga factory“ според скъпата за Илън Мъск концепция, има за цел да запълни липсата в Европа на бързоразвиващия се пазар на електрически батерии. Той ще се противопостави на азиатските конкуренти от Южна Корея, Китай, Япония, но най-вече на тези от САЩ.

Най-големият световен производител на батерии е Китай, но не много назад е американската компания Tesla. Азиатците както и американците имат вече проекти за изграждането на големи заводи в Европа – в Германия, Полша, Унгария, Испания. Срещу тях се изправя шведската компания Northvolt, която въплащава европейските надежди. По ирония на съдбата, предприятието е основано през 2015 г. от двама бивши служители на Tesla.

За първи път в Европа

На 28 декември заводът произведе първата си акумулаторна клетка – първата изцяло проектирана, разработена и произведена в Европа. Дългосрочно се предвижда предприятието да осигурява батерии за един милион автомобила годишно. В следващите две години трябва да бъдат произведени 300 000 броя. Партньор на шведската компания е Volkswagen, който инвестира 500 млн евро в проекта.

Предимството на завода се крие и в начина на производство. Знае се, че производството на батерии е много енергоемко и в повечето случаи свързано с отделянето на значителни въглеродни емисии. Шведският завод се захранва със 100% възобновяема енергия благодарение на електроенергия добита в хидроцентрали.

Допълнителен плюс е, че заводът ще произвежда батерии поне с 50% рециклирани суровини. Необходимите никел, магнезий и кобалт ще бъдат извличани от вече използвани батерии. Това е очевидно предимство от гледна точка на добива на тези материали и на опазването на околната среда. Освен това ще се гарантира действителна стратегическа автономия, тъй като става дума за твърде редки суровини.

Пазарът предоставя големи възможности

Пазарът увеличава апетитите. Смята се, че през 2030 г. половината от новите автомобили ще бъдат електрически, а десет години по-касно – 100%. Европа иска да навакса изоставането си като достигне 25% от пазара до 2030 г. вместо сегашните 3%.

В началото на годината Европейската комисия одобри държавна помощ от 3 млрд. евро за производство на батерии от ново поколение. Този огромен проект обхваща както публичния, така и частния сектор. Той обединява 12 държави членки, между които Германия, която е координатор на проекта, Франция и Италия и включва около 40 предприятия. Европейското финансиране трябва да отвори пътя на 9 млрд. евро от частни фондове.

BMW, Volkswagen и Volvo вече направиха поръчки на Northvolt за 30 млрд. долара. Предвижда се и изграждането на много други заводи. Съществуват 38 проекта в Европа. Според вицепрезидента на Европейската комисия, континентът ще заеме първо място в света по инвестиции в производството на електрически батерии. Ключово място има тук и въпросът със заетостта. Очаква се, че с производството на електрически автомобили ще се открият 800 000 нови работни места.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"