Асоциацията на операторите на ваучери за храна (АОВХ) информира, че годишната квота за ваучери за храна по чл. 59 от Държавния бюджет в размер на 390 млн. лв. вече е изчерпана (към 20 ноември 2021 г.). Въпреки увеличението с 40 млн. лв. при последната актуализация на бюджета, част от българските работодатели няма да могат да предоставят ваучери за храна на своите служители до края на годината, се казва в писмо на асоциацията до председателя на АИКБ Васил Велев.
Изтъква се, че това неминуемо се отразява на покупателната способност на служителите, на приходите на търговските обекти от ваучери за храна и върху имиджа на системата като цяло. Изчерпването на квотата ще постави хиляди български работодатели в ситуацията да не могат да предоставят ваучери за храна на своите служители в последния месец на годината и да не могат да изпълнят своите ангажименти за предоставянето на тази високо ценена социална придобивка.
Предвид наближаващите дискусии за Държавния бюджет АОВХ излага своята позиция по 2 въпроса, свързани с бюджета.
АОВХ призовават АИКБ, предвид наближаващите дискусии за Бюджет 2022, да подкрепи увеличението на квотата за ваучери за храна за следващата година с 90 млн. лв. до 480 млн. лв., което по изчисления на организацията би трябвало да задоволи нуждите на пазара във връзка с икономическото възстановяване след пандемията и повишеното потребление.
В писмото се припомня, че квотите за ваучери за храна не са средства, които се отпускат от държавния бюджет, а представляват максималния размер на данъчното облекчение, от което работодателите могат да се възползват. Държавата предоставя размера на данъчното облекчение в размер на до 80 лв. на месец на служител под формата на ваучери за храна.
Ваучерите за храна остават най-предпочитаната социална придобивка от работодателите и служителите в България и техните ползи за мотивацията, покупателната способност и благосъстоянието на работещите е неоспорима. Техният ефект върху фиска е незначителен, доколкото работодателите не биха увеличили заплатите на своите служители при липсата на данъчно облекчение по чл. 209 от ЗКПО и данъчните приходи от осигуровки не биха се увеличили, изтъкват още от асоциацията.
Тя се аргументира и с икономически проучвания, които многократно са показвали, че пропуснатите данъчни постъпления в резултат данъчното облекчение за ваучерите за храна се компенсират в средносрочен план чрез увеличено потребление, увеличаване на събираемостта на ДДС и изсветляване на икономиката в размер на 15-20% от размера на квотата. Само през 2021 г. с размер на квотата от 390 млн. лв. в държавната хазна под формата на ДДС са събрани близо 78 млн. лв.
На второ място АОВХ изразява опасенията си относно предложените от Министерство на финансите промени в ЗДДС, които предвиждат да отпадне разпоредбата, която изключва ваучерите за храна от обхвата на разпоредбите за ваучери с конкретна цел и многоцелевите ваучери.
Тези промени биха имали негативен ефект върху цялата екосистема на ваучерите за храна – те биха се отразили както върху работодателите, които предоставят ваучери на служителите си, така и на търговците, които приемат ваучери за храна, като ще усложнят процеса по събиране на ДДС и ще направят системата по-трудна за администриране, предупреждават от асоциацията.