През 2020 година в собствено жилище живеят 92.2% от домакинствата у нас, а 4.1% ползват жилище, без да плащат наем. В жилища под наем живеят 3.7% от наблюдаваните домакинства – 2.5% на свободен и 1.2% на общински наем. Второ жилище притежават 8.9% от домакинствата според данните на НСИ.
В жилища, построени преди 1990 г., живеят 92.0% от домакинствата, като близо три четвърти (70.1%) са изградени в периода 1961 – 1990 година. Преди 1961 г. са построени 21.9%, а след 1990 г. – 7.9% от жилищата.
Две трети (65.0%) от домакинствата в страната живеят в дву- и тристайни жилища (71.0% в градовете и 46.7% в селата). В по-големи жилища (с четири и повече стаи) живеят 24.2% от домакинствата в градовете и 50.7% в селата.
Гаражи имат 26.7% от домакинствата в страната (23.3% в градовете и 36.9% в селата).
С електричество, вода, канализация, баня и тоалетна в жилищата разполагат 81.0% от домакинствата. Има съществени различия в благоустроеността на жилищата в градовете и селата. Централна канализация имат 43.7% от жилищата в селата, докато в градовете този процент е 96.7%.
Тоалетна вътре в жилището имат 80.0% от домакинствата в селата и 98.1% в градовете.
С централно отопление (парно или газ) са 20.5% от жилищата в страната, съответно 27.2% в градовете и 0.3% в селата.
Спрямо 2019 година се увеличава делът от разходите на домакинствата, свързани с жилището (18%). В същото време, осезаемо намаляват разходите за образование, култура, отдих.
През 2020 година настъпват промени в потреблението на домакинствата спрямо 2019 година, сочи проучване на НСИ.
Средно на лице от домакинство намалява консумацията на хляб и тестени изделия с 2.0 кг и на месни произведения с 0.2 килограма. Увеличава се консумацията на плодове с 1.8 кг, на зеленчуци с 0.3 кг, на картофи с 0.5 кг, на месо и кисело мляко с 0.4 кг, на прясно мляко с 1.1 л и на безалкохолни напитки с 1.7 литра.
На годишна база намалява потреблението средно на лице от домакинство на алкохолни напитки (от 32.6 на 31.7 л) и на цигари (от 733 на 727 броя).
Покупателната способност на домакинствата се увеличава при повечето от основните хранителни продукти. Най-много е нараснала покупателната способност при картофите, яйцата, белия хляб, доматите, гроздето и краставиците. Най-много е намаляла покупателната способност при ябълките, захарта, ориза, малотрайните колбаси, свинското и птичето месо.