fbpx

Руското търговско въздушно пространство – мощно оръжие на Москва

Авиокомпаниите и лизинговите компании, които контролират пътнически самолети за милиарди долари, изготвят планове за извънредни ситуации за замразяване на бизнеса с Русия, ако противопоставянето на границата с Украйна прерасне във военен конфликт, коментира Ройтерс.

Припомня се, предурпреждението на САЩ, че Москва може да започне атака срещу Украйна, след като натрупа над 100 000 войници близо до границата на съседа си, в отговор на което Западът подготвя тежки санкции.

Авиационните шефове са притеснени от въздействието върху сделките с руски компании. Санкциите могат да нарушат плащанията към лизинговите фирми и всеки ответен ход от страна на Москва за ограничаване на достъпа до руското въздушно пространство може да доведе до хаос търговията изток-запад.

„Очакваме асиметричен руски отговор“, казва за агенцията западен източник, участващ в изготвянето на сценарии, добавяйки, че Западът е малко вероятно първо да ограничи собственото си въздушно пространство.

Въздушните коридори между части от Европа или Северна Америка и Азия се простират в Русия, което прави нейните 26 милиона квадратни километра (10 милиона квадратни мили) въздушно пространство жизненоважно „търговско кръстовище“.

Каргото е особено активно. Американският оператор FedEx (FDX.N) заявява, че подготвя планове за извънредни ситуации.

Без достъп до въздушните пътища на Русия, експерти казват, че авиокомпаниите са изправени пред необходимостта да пренасочват полетите си на юг, като избягват зоните на напрежение в Близкия изток – добавяйки значителни разходи в момент, когато дейността им е разтърсена и от пандемията.

Според някои доклади, кризата възкресява перспективата от Студената война европейските самолети да се насочат над Северна Америка, за да заредят гориво в Анкъридж, след което да се спуснат до дестинации като Токио, застрашавайки до краен предел икономичността на подобни полети.

Досега с най-голямото летище в Аляска не се е свързала нито една авиокомпания, която проучва тази опция, изискващо увеличаване на капацитета за наземно обслужване, заявява представител на обекта, цитиран от Ройтерс.

Но сценарият е напомняне, че размерът и позицията на Русия на картата на авиацията й дават лост, недостъпен за Съветския съюз, когато икономиките бяха по-малко интегрирани, коментира Елизабет Брау, старши сътрудник в Американския институт за предприемачество.

Досега Москва не е заплашвала да отнеме правата за прелитане, но знае, че разполага с феноменално оръжие“, пише Брау в коментар за Defence One.

8 000 ръководители на полети в Русия са обслужили 194 296 транзитни полета или 532 прелитания средно на ден през 2021-ва.

Това е с 16% повече от нивото през пандемичната 2020 г., но все още с 37% под трафика преди кризата през 2019 г.

„Това би било опустошително при нормални обстоятелства, но трафикът в Азия е по-нисък от нормалното“, казва още източникът на агенцията.

С нарастването на напрежението през последните месеци американските авиокомпании изразиха опасения, че Русия може да откаже да разшири прелитанията, нарушавайки връзките с Азия, Индия и Близкия изток.

Ако има извънредна ситуация, нямаме друг избор, освен да избегнем Русия и да летим по южния маршрут“, казва Юджи Хирако, президент и главен изпълнителен директор на All Nippon Airways Co Ltd. „Тъй като търсенето на международни полети е толкова ниско поради коронавируса пандемия, може да изберем да не летим в случай на извънредна ситуация„, не изключва той.

За лизинговата самолетна индустрия Русия досега беше относително светло място, тъй като авиокомпаниите до голяма степен поддържаха плащанията по време на пандемията.

Донал Слатъри, главен изпълнителен директор на лизингодателя Avolon, заявява, че най-голямата му тревога е потенциалът за санкции, включващи SWIFT, които биха нарушили международните платежни преводи.

Руските компании имат в експлоатация 980 пътнически самолета, от които 777 са на лизинг, според аналитичната фирма Cirium. От тях две трети, или 515 самолета, с приблизителна пазарна стойност от около 10 милиарда долара, са наети от чуждестранни фирми.

„Ако има санкции за работа с руски компании, това може да засегне повече от 500 самолета, ако не се допускат изключения“, казва Роб Морис, главен консултант в Ascend by Cirium.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"