fbpx

Революционно ноу-хау обещава инвеститорът на завода за е-автомобили в Ловеч

До края на следващата година трябва да бъде произведена първата серия електромобили от завода за електромобили в Ловеч, чийто строеж вече е започнал. Това съобщава арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Next.e.Go България“ и „Аутомотив Клъстер България“, цитиран от БТА.

Заводът ще бъде разположен на терен до бившия завод „Балкан“ в Ловеч, където в миналото се произвеждаха едни от първите автомобили, велосипеди, мотоциклети и самолети в България. Инвестицията бе договорена преди година от тогавашния министър на икономиката Кирил Петков.

Това е модерен завод, нов начин за производството на електрически автомобили и по подобие на компания като „Тесла“ – повечето различни части на този завод са направени в едно общо тяло, обща сграда. Тя е с доста внушителни за България размери – над 320 метра дълга в едната посока, а в другата около 240 метра. Това е основната сграда, където ще се случва производството. В нея има доста сложна организация с различни складови зони, зона за производство на т. нар алуминиеви пространствени рами и др.„, уточнява арх. Станиславов.

От думите му става ясно още, че заводът ще има множество доставчици, но основните компоненти – носещата структура на автомобила, която е от алуминий, външната обвивка и т.н. ще се произвеждат на място. Определени елементи – батерии, седалки, ще идват от външни доставчици.

Станиславов изтъква, че истинското ноу-хау в този проект е самият завод. Той е всъщност революцията, която ще позволи за бъде произвеждан електрически автомобил на много достъпна цена.

В рамките на общия световен или европейски пазар това ще бъде един от най-достъпните електрически автомобили, които ще се предлага на пазара. „Надявам се в съотношението цена-качество на автомобил, това да бъде най-доброто предложение на пазара“, добавя Любомир Станиславов.

Той уточнява, че първата серия автомобили трябва да излезе още в края на следващата година, а фактическото мащабно производство ще започне през 2024 г., като изразява увереност, че тези автомобили ще могат да се продават както в цяла Европа, така и в целия свят. По думите му обаче едва ли ще е нужно да се търсят пазари извън Европа. По-хубаво е автомобилите да се продават близо до мястото, в което се произвеждат, изтъква Станиславов. 

Той добавя, че се очаква да бъдат разкрити около 1000 работни места на етапи, според това на колко смени ще работи заводът. „Няма да разчитаме да намираме обучени хора, ние ще ги обучаваме сами. Има такава програма и на практика първите хора вече са назначени. Има много голям интерес„, посочи арх. Любомир Станиславов.

Той коментира и стойността на инвестицията, като посочи, че един нормален конвенционален автомобилен завод обикновено струва около 1 милиард евро. Благодарение на технологията, която ще бъде изградена в Ловеч и с която се елиминират най-скъпите звена на завода, цената му може да се намали на 200 милиона евро.

Тъй като ние ще изграждаме този завод в България, където много от цените са по-ниски, нашето очакване е цена до 150 милиона евро. Проектът, който сме защитили и е получил статут на приоритетен от българското правителство, е за 140 милиона евро„, посочва още изпълнителният директор пред БТА.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"