Според икономиста Красен Станчев директно облагане на печалбата на „Лукойл” не може да се случи. При положение, че печалбата отива в „Литаско”, не виждам как България може да въведе без щети данък за компания, която е регистрирана в Швейцария, коментира той по-радно днес в ефира на Радио Варна.
В същото време вицепремиерът и транспортен министър Христо Алексиев уверено заяви, че с подготвените от служебния кабинет законови промени за облагане свръхпечалбите на тези, които произвеждат, преработват и търгуват с нефтопродукти, ще се осигурят сериозни приходи за бюджета.
Красен Станчев е на мнение, че не може да бъде наложен данък на една компания в рамките на Европейския съюз, защото това е държавна помощ за всички останали и противоречи на правото на конкурентоспособност на ЕС. По думите му, дори въвеждането на мито за износ би противоречало на европейското законодателство. Станчев е убеден и че не е възможно да се преразпределят свръхпечалбите при производството и търговията с петролни продукти.
Той задава въпроса защо досега не е направен задължителният достъп до инфраструктурата (складовата база) на „Лукойл” от трети лица, както и защо сегашното правителство продължи концесията на нефтения терминал „Росенец” за още 24 години, въпреки санкционния режим на ЕС срещу руските концесии – „Руските компании са част от тези, които финансират войната, в този смисъл имаше достатъчно основания у нас да се предприемат мерки за по-нормална конкурентна среда”.
Красен Станчев смята, че едно от добрите неща, които могат да се направят е да не се въвеждат допълнителни облекчения, а временните да се премахнат, визирайки отстъпката от 25 стотинки за литър.
„Когато имаме конкурентна среда, цените сами ще паднат”, убеден е икономистът.