Китайските марки заемат почти една трета от автомобилния пазар в Русия, тъй като секторът повече от всеки друг показва нарастващото значение на Китай за руската икономика след оттеглянето на западни компании, показват данни, цитирани от Ройтерс.
Новите продажби на пътнически и лекотоварни автомобили са намалели с почти 61% на годишна база, тъй като западните санкции ограничават достъпа на Русия до някои материали, а спадащото търсене и високите цени допълнително спъват сектора.
Продажбите на пътнически автомобили с китайска марка обаче, включително Haval, Chery и Geely са се увеличили до 16 138 единици през ноември, почти двойно спрямо 8 235 през януари, докато пазарният дял достигна 31,3% от 9,6% , показват данни на руската аналитична агенция Автостат.
Продажбите на нови пътнически и лекотоварни автомобили в Русия са били 46 403 през ноември, съобщава Асоциацията на европейския бизнес (AEB), а продажбите трябва да достигнат около 600 000 за тази година като цяло.
„Има малко производство на западни марки автомобили и малък внос, така че пазарът е разделен между руската и китайската автомобилна индустрия“, изтъква руският автомобилен анализатор Владимир Беспалов пред Ройтерс.
Руските автомобили задоволяват търсенето на по-ниски цени – до около 1,5 милиона рубли (23 961 долара), а китайските заемат западната ниша на цени над 2,5 милиона рубли.
Ройтерс припомня нашумял случай с китайска кола, маскирана като руска. Частите на двигателя от китайската JAC, чийто дизайн, инженеринг и платформа се използват за съживяването на Москвич от съветската ера, бяха ясно видими при повторното стартиране на марката миналия месец. Москвич призна, че работи с чуждестранен партньор, но не пожела да го назове.
Повечето западни производители на автомобили, които се бориха с местните производители на автомобили за пазарен дял, откакто започнаха да строят заводи в Русия в началото на 2000-те години, прекратиха дейност, след руската инвазия в Украйна. Москвич се произвежда в завод, взет от френския производител на автомобили Renault, докато Nissan, Mercedes и Ford са сред другите, които напуснаха Русия.
Ако икономическата ситуация остане непроменена, китайските производители, включително Москвич, биха могли да представляват около 35% от продажбите в Русия през следващата година, отбелязва Беспалов, изчислявайки, че пазарът ще се възстанови до 800 000 единици.
В парично изражение делът може да надхвърли 40% от това, което той очаква – пазар от 1,5 трилиона рубли през 2023 г.
Обемите на продажбите на Китай в Русия бледнеят в сравнение с вътрешния пазар, където през ноември те са били около 35 пъти по-високи от тези в Русия.
За първите 10 месеца на годината Русия е шестата по големина дестинация за износ на китайски автомобилни продукти, което включва превозни средства и части, според Китайската асоциация на производителите на автомобили, представлявайки 3,9%, почти без промяна спрямо същия период на миналата година.