Българските граждани редовно използват евро, смятат, че няма да имат проблеми да се адаптират към него, но голям процент са против приемането му като парична единица и влизане в еврозоната.
Това е една от констатациите в проучването на Алфа Рисърч, поръчано он Министерството на финансите. Служебният министър Велкова заяви, че на базата на това изследване на общественото мнение ведомството ще структурира своята информационна кампания, включително създавайки сайт, който ще дава отговор на всички съществени въпроси. Велкова изтъкна, че ще се работи активно по места, чрез кметски наместници, които имат по-пряк контакт с хората.
Проучването е проведено сред 1200 граждани и 500 фирми, представени от хора, които взимат решенията в тях, като и двете групи отговарят на едни и същи въпроси в анкетата. Резултатите посочват и двете гледни точки – на широката общественост от една страна и на фирмите от друга.
Ключовият въпрос показва, че 32,8% от гражданите са по-скоро за приемане на еврото, като близо 50% имат съмнения. При бизнеса нагласите са много по-категорични – 64,3 на сто от анкетираните фирми са за влизането ни в еврозоната. Тук следва да се обърне внимание на една важна констатация на проучването – едва 10% от гражданите смятат, че са добре информирани по темата, като сред бизнеса нивото също е ниско – 30%.
Гражданите отчитат като най-сериозен позитивен ефект от еврото, че това ще улесни пътуването и разплащанията в чужбина – 59% от анкеткираните. И при бизнеса този позитив е на първо място със 73%. Логично над 62% от фирмите смятат, че еврото ще улесни търговията, докато това се оценява само от 37% от широката общественост.
Гражданите (69%) определят като най-сериозен негативен ефект вероятността от повишаване на цените на стоките. За бизнеса най-сериозното притеснение е рискът от измами и изкуствено вдигане на цените от търговците. Немалък процент и от двете групи смятат, че може да се повиши инфлацията, а над 42% от гражданите се опасяват, че може да има проблем с ориентирането в новите парични средства.
Опитимистични са констатациите въз основа резултатите на анкетата, че въпреки притесненията близо 60% от гражданите са готови, ако посочените негативни ефекти бъдат отстранени, да подкрепят приемане на еврото.
Изследването установява, че българските граждани редовно пътуват в други страни от ЕС и използват еврото за разплащане. 60% са имали взаимодействие сп. евровалутата през последната година. Това намира своята логика и от отговорите на въпроса за адаптиране към новата валута, като 60% от гражданите смятат, че това ще им е лесно и цели 92% от фирмите.
В същото време бизнесът смята, че ще има нужда от подкрепа при влизане в еврозоната и приемане на еврото – за счетоводството си, за обучение на служителите и работа с касовите апарати.
И граждани, и бизнес искат повече информация за това, кой ще следи за измами. Интересен факт е и това, че въпреки многобройните коментари и обяснения през последните месеци, граждани и бизнес искат още информация за курса на обмяна при приемане на еврото – 47,2% от анкетираните граждани и 50,2 на сто от компаниите.