fbpx

Ще се превърне ли виното в новото финансово убежище

Салонът на виното Wine Paris & Vinexpo Paris 2023 затвори врата. Основната цел както на френските лозари, така и на американските, турските, чилийските и други производители, които бяха дошли, за да сключат възможно най-много търговски сделки с купувачи от цял свят, беше постигната. Business as usual? Не точно, изтъква RFI* в свой репортаж.

Как да се продава вино във времена на несигурност, причинени от войната в Украйна и завръщането на инфлацията? Това е въпросът, който си задават всички играчи в сектора.

Въпреки несостига на суровина, износът на вино бие рекорди

Износът на френски вина и спиртни напитки постави нов рекорд. През 2022 г. той е изчислен на близо 17,2 милиарда евро като по-голямата част от него се пада на Съединените щати, Великобритания и Германия. Това е несъмнен успех за френските производители, въпреки трудните условия, предизвикани от войната в Украйна и инфлацията.

Те са второто перо в търговския баланс на Франция след авиокосмическата промишленост. Този исторически рекорд от 17,2 милиарда евро представлява увеличение от 10,8% в сравнение с 2021 г. „Този резултат е забележителен“, казва Антоан Лечия, вицепрезидент на Федерацията на износителите на вина и спиртни напитки на Франция. „Възходящата тенденция е видна от няколко години. Това е ръст от повече от милиард евро годишно. Основната част се пада на известните марки и техните първокласни вина, начело с шампанското, коняка, висококачествените спиртни напитки.“

Разбира се, Антоан Лечия признава, че част от това увеличение на стойността е причинено от световните геополитически и икономически условия, които допринесоха за покачването на цените. „Някои цифри са малко подвеждащи. Като изключим шампанското и пенливите вина, увеличаването на стойността на износа на другите вина се дължи основно на ръста на инфлацията“.

Тези резултати са постигнати въпреки същественото покачване на цените на суровините: стъклото, картона, дървените касетки, алуминия, който се използва за прихващането на тапата на шампанското.

Трудностите остават. В имението си в Бордо Жан-Жак Бони, собственик на Château Malartic-Lagravière в Песак-Леонян, отбелязва, че сроковете за доставка се удължават. „За обикновени бутилирани вина днес се чака шест месеца, а за тези от високите класове – три месеца. Недостигът на суровини, който започна с Ковид пандемията, продължава. Това вече поставя един проблем. Добавете към него цената на газа, която при нас е умножена шест пъти и цената на тока, умножена осем пъти”, изброява той трудностите.

Ежедневно възникват много проблеми резултат от икономическата несигурност. Тя кара както търговците от Бордо, така и техните клиенти да бъдат изключително предпазливи. Купуват в ограничени количества, без да се запасяват“, отбелязва Жан-Жак Бони. „При реколта 2022, която ще пуснем на пазара през май, юни, цените на бутилките няма как да не се повишат. Но това е и защото качеството е налице. През тази година реколтата беше страхотна“ казва Бони, който се е специализирал в производството на вина висока категори от региона на Бордо. Той обаче добавя: „Ние не сме изолирани от останалата част от икономиката. Преминаваме през тази криза, както всички останали. Но се опитваме да се адаптираме и да направим всичко това по възможно най-човешкия начин“.

Потребява се по-малко, но по-качествено

Цените на виното растат, но потреблението им намалява, особено във Франция, отбелязва Жан-Мишел Делюк, сомелиер, съосновател на Petit Ballon, онлайн търговец на вина. Това затруднява бизнеса на дребните френски лозари, които имат съвсем малко или никакво присъствие на международните пазари. Но внимавние: ако експортът е решението, качеството е девизът, уточнява този сомелиер.

И за да обясни по-добре тенденциите на пазара, той използва за сравнение пясъчния часовник: „В горната част на пясъчния часовник са вината от висок клас и тук всичко работи много добре. Което е синоним на лукс, работи. И това става въпреки кризата. От друга страна имаме и долната част на пясъчния часовник. Това са по-евтините и не толкова добрите вина, които се продават трудно. Потребителят е готов да похарчи определена сума пари за известна марка, кято е добре брандирана. Но той не би го направил за някоя по-неизвестна“.

Изненадващо луксът се продава много добре

Според експерти почти сме свидетели на недостиг на пазара на продукти на лукса, които се продават много добре, дори изненадващо много добре. Участниците в сектора не могат да разберат този парадокс. Поставя се въпросът дали в тези трудни времена виното не се е превърнало в ново сигурно финасово убежище по подобие на златото и долара?

Това е факт без никакво съмнение, смята Мари Маскре, основателка и асоцииран директор на агенция Sowine. Това е истински феномен в света на виното. „Нещата не винаги са били така. Но днес тази тенденция се откроява все по-ясно. Имаме потребители, които са готови да платят повече, за да притежават дадени предмети или, в нашия случай, дадени бутилки вино или шампанско. И това, което е сигурно е, че днешният потребител, а още повече младите потребители, дори много младите, наистина имат големи очаквания към марката“, заключава експертът. И сред тези потребителски очаквания, не на последно място са отношението към околната среда и хората.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"