Dacia отбеляза рекордни продажби през 2022 г. и възнамерява да привлече повече клиенти, особено във Великобритания и Германия, пише Capital.fr*.
Със своите базови и евтини коли Дачия записва рекордни продажби и възнамерява да привлече нови клиенти в цяла Европа, които са отблъснати от другите марки поради инфлацията на цените на автомобилите. Започнала почти от нулата след закупуването ѝ през 1999 г. от Рено, румънската марка достигна почти 9% пазарен дял във Франция през 2022 г. Тя продаде 130 000 автомобила, което е годишен ръст от 4,5% и то на един стагниращ пазар.
Сега улиците са пълни с хечбек „Sandero“ и SUV „Duster“. С цени, започващи от около 11 500 и 17 500 евро, те се конкурират с по-малки модели като Fiat Panda или корейските.
Успехът на Дачия завладя Европа: тя беше една от малкото марки, които имаха ръст на континента през 2022 г. (+13,8%), доближавайки се до нивата на продажби на Toyota и Kia, докато в същото време Volkswagen, Peugeot и компанията майка Renault отбелязаха отстъпление.
В тези трудни времена фокусирането върху базовите модели се оказва успешно, казва Цигдем Черит, анализатор в агенция Fitch. „Търсенето на тези автомобили остава постоянно и доставките се извършват в срок, въпреки проблемите със снабдителните вериги през цялата година“, допълва тя.
Дачия е от „съществено значение за стабилността“ на Рено
В представителствата на Рено марката Дачия се превърна в „ключова за осигуряване доходността на компанията“, добавя Франсоа Пистерс, който управлява около петдесет агенции на Renault-Dacia. „Продажбата на един автомобил е с малък марж на печалба, но като не предлагаме замяна на нов за стар, се ситуираме добре на пазара. И от година на година винаги успяваме да направим изключителен растеж“, обяснява търговецът. Дени Льо Вот, вицепрезидент на Рено, отговарящ за марката Дачия, обяснява каква е рецептата: „Това е философия. Дачия прилага четири хитрини едновременно“.
Dacia се произвеждат в Румъния и Мароко, в заводи, където трудът е по-евтин и се работи на три смени. За проектирането на своите модели Dacia използва вече разработени от Renault части. Шасито на най-новото Clio ще оборудва всички негови модели. Основно се произвеждат базови модели с минимален брой екстри, без електрически седалки и повечето електронни помощници. В резултат на това марката е слабо оценена при краш тестове, но тези по-прости, по-леки модели са по-евтини за производство.
И не на последно място Дачия продава основно на физически лица. „Това е каналът, който се счита за най-доходоносен, защото предлага най-малко отстъпки и възможности за преговори. Всичко това облекчава много въпросите, свързани със складовите наличности и дистрибуцията“, подчертава Дени Льо Вот.
Сега марката иска да подобри имиджа си: това е мисията, възложена през 2020 г. от главния изпълнителен директор на Рено Лука де Мео на Дени Льо Вот. Но това се затруднява от инфлацията, която тласка цените както на новите, така и на употребявани автомобили до нови висини.
Амбициите сега са насочени към Германия и Великобритания
„Един висш германски мениджър, който вече не иска да похарчи 45 000 евро, за да смени колата си, трябва да обърне главата си към нас“, смята Дени Льо Вот. Дачия вече продава своите модели с множество екстри на клиенти, които не идват само заради цените. „Преминаваме от „lowcost“ към „най-добро съотношение цена-качество“, се хвали Дени Льо Вот.
За да привлече шофьорите в Германия и Великобритания, Dacia ще обнови своя Duster в началото на 2024 г., но също така ще предложи по-голям и по-елегантен SUV, Bigster. Марката също така е възприела по-модерно лого и нови цветове за своите модели.
Слабо присъствие на Дачия при елекрическите автомобили
Аномалия е, че на пазар, който се електрифицира, Дачия продава предимно автомобили с бензин и газ. Докато Renault се насочва към електрически и от най-висок клас коли, които са много по-скъпи, Дачия трябва да остане в контакт с хората от средната класа. Въпреки това, тя пусна малка електрическа кола, която се продава много добре, а първият ѝ хибрид пристига вече при дилърите.
Рено също така ще се опита, заедно със своя партньор Nissan, да изнася Дачия на новоразвиващите се автомобилни пазари, по-специално в Индия и Латинска Америка.
*Превод Георги Саулов