Потребителският сектор в Китай изпадна в дефлация, фабричните цени продължиха да падат през юли, докато втората по големина икономика в света се бори да съживи търсенето и натискът върху Пекин е да пусне по-директни стимули, информира Ройтерс.
Нараства безпокойството, че Китай навлиза в ера на много по-бавен икономически растеж, подобен на периода на „загубените десетилетия“ на Япония, в който потребителските цени и заплатите стагнират за едно поколение, което е рязък контраст с бързата инфлация, наблюдавана другаде.
Възстановяването на Китай след пандемията се забави след бурно начало през първото тримесечие, тъй като търсенето у дома и в чужбина отслабна и вълната от действия на властите в подкрепа на икономиката не успя да подкрепи активността.
Индексът на потребителските цени (CPI) се понижи с 0,3% на годишна база през юли, съобщава Националното статистическо бюро (NBS), цитирано от Ройтерс. Индексът на цените на производител (PPI) се понижи за 10-и пореден месец с 4,4%, което е по-бързо от прогнозирания спад от 4,1%.
Китай е първата икономика от Г-20, която отчита годишен спад на потребителските цени след последното отрицателно отчитане на индекса на потребителските цени в Япония през август 2021 г. и тази слабост засилва опасенията сред основните търговски партньори относно удара върху бизнеса.
„За Китай разликата между производството и услугите е все по-очевидна, което означава, че икономиката ще расте с две скорости до края на 2023 г., особено след като проблемът с недвижимите имоти се появява отново“, изтъква Гари Енг, старши икономист в Natixis за Азиатско-тихоокеанския регион. „Това показва още, че по-бавното от очакваното икономическо възстановяване на Китай не е достатъчно силно, за да компенсира по-слабото глобално търсене и да повиши цените на суровините.“
Данните идват ден след като данните за търговията показаха спад на износа и вноса през юли и последваха поредица от доклади за нови дългови проблеми в гигантския имотен сектор в Китай. Притеснените потребители и компании трупат пари, вместо да ги харчат или инвестират, въпреки по-ниските лихви.
Анемичните цени в Китай контрастират рязко с осакатяващата инфлация, на която са свидетели повечето други големи икономики, което принуди централните банки на други места бързо да повишат лихвените проценти.
Въпреки това има признаци, че глобалната инфлация може да достигне своя връх и в някои случаи да се обърне. Бразилия миналата седмица намали лихвените проценти за първи път от три години на фона на по-благоприятни инфлационни условия.
Пекин си е поставил цел за потребителска инфлация от около 3% тази година, което би било повече от 2%, регистрирани през 2022 г., и засега властите омаловажават опасенията относно дефлацията.
Спадът на индекса на потребителските цени в Китай през юли беше причинен главно от ускоряване спада на цените на свинското месо до 26% поради комбинация от слабо потребление в момент на изобилие от доставки. На месечна база индексът на потребителските цени действително се повиши с 0,2%, опровергавайки очакванията за спад, воден от скока на ваканционните пътувания.
Базисната инфлация, която изключва цените на храните и горивата, се повиши до 0,8% на годишна база от 0,4% през юни. Това предполага, че сравненията с Япония може да са преждевременни, казват някои анализатори.
През последните седмици властите обявиха мерки за стимулиране на продажбите на автомобили и уреди, докато някои градове облекчиха ограниченията за имотите, но някои участници на пазара смятат, че са необходими по-решителни стимули.
„Остават несигурности в плана на Китай за съживяване на потребителските разходи“, заявяват от Fitch Ratings, отбелязвайки, че планът до голяма степен ще зависи от възстановяването на потребителското доверие и прилагането на политиката на местните власти, докато подробностите за мерките остават неясни.
„Пазарите и фирмите трябва да свикнат с „новото нормално“, при което китайското правителство ще избягва да предлага големи стимули“, отбелязва Томи Ву, старши икономист в Commerzbank. „Вместо това ще бъдат приложени целенасочени стимули и повечето политически мерки ще се фокусират върху предлагането“, казва още Ву, цитиран от Ройтерс.