Световният фонд за природата (WWF) предупреждава за опасността, която крие разпространението на електрическите SUV. Според негов доклад, тази тенденция поражда рискове от недостиг на критични метали. Едно от възможните решения е да се облагат с данък прекалено тежките автомобили, задвижвани с батерии. То обаче предизвиква твърде разнопосочни мнения, пише capital.fr*.
Те се продават като топъл хляб, производителите на автомобили са влюбени в тях, но се осъждат от еколозите. „Те“ са електрическите SUV. С този термин се обозначават повдигнатите и/или големите автомобили. Разбира се, тези огромни удобни коли не отделят CO2 на пътя, но ползват големи батерии, които изискват значителни количества „критични метали“. Т.е. това са суровини, за които съществува риск от напрежение при снабдяването или дори от дефицит. В доклада си WWF призовава за спиране на лудия растеж на производството на електрически SUV. Ако не се направи нищо, шофьорите и производителите могат да понесат неприятни последици.
Кръстоносният поход, който организацията предприема, се очертава да бъде труден. Днес на SUV автомобилите се падат 41% от продажбите на електрически коли във Франция. Най-продаваният модел в света през първата половина на 2023 г., независимо с какъв двигател, също е SUV: това е Model Y на Tesla, за голямо разочарование на авторите на изследването. „Защо да правите Tesla Model Y (…), когато можете да направите три електрически Twingo със същото количество критични метали?“, питат те.
Заплаха за нови дефицити в автомобилния сектор
Кобалт, мед, графит, литий, манган, никел… Тези критични метали са необходими за производството на електрическите автомобили. Но ако SUV продължат да се продават със същото темпо като днес, тези суровини могат да започнат да не достигат. „От 34-те критични метала, изброени от Европейския съюз, при почти всички от тях съществува опасност от прекъсване на доставките“, посочва Жан Буркард, директор на WWF Франция.
Какви са рисковете за потребителите? Можем лесно да ги отгатнем, тъй като автомобилният сектор едва успя да излезе от кризата с липсата на електронни чипове. За да компенсират недостига от полупроводници, производителите не се поколебаха да повишат цените. А в разгара на кризата през 2022 г. сроковете за доставка се удължиха до 12 месеца за някои модели. Всичко това може да се случи отново, ако възникне напрежение в предлагането на критичните метали.
Въпреки изграждането на заводи за батерии в Европа, Старият континент все още продължава силно да зависи от останалия свят, за да си осигури снабдяването със суровини. Китай доминира в голяма степен тази индустриална игра на шах. Пример за това е литият. Макар че тази суровина се добива основно в Австралия и Чили, рудата трябва да бъде преработена, за да се получи металът. А Китай контролира от 50 до 70% от мощностите за преработване на литий. В условията на силно геополитическо противопоставяне, това вездесъщо присъствие на Китай изправя косите на европейските компании.
WWF иска ограничителни мерки за електрическите SUV
„Ако не можем да минем без критичните метали, необходимо е да намалим търсенето им“, мотивира се WWF. Според организацията, заключението е очевидно: трябва да се намалят продажбите на електрическите SUV и да се даде предимство на по-леките автомобили. Какъв е смисълът от коли, които имат автономен пробег от 500 километра, когато средният французин изминава по-малко от 60 километра на ден? От материалите за една батерия на голям SUV могат да се направят батерии за 16 малки коли или 250 велосипеда.
Но как можем да насочим клиентите към закупуването на по-малки електрически коли? WWF предлага цял набор от наказателни мерки, с което вероятно ще си спечели не малко врагове. Една от тях е за електрическите SUV да има малус за тегло. Като се има предвид, че теглото на батерията е по-голямо от това на резервоара за гориво, WWF предлага да се приложи намаление с 300 килограма за електрическите автомобили.
Организацията предлага също така да се запази екологичният бонус за електрическите автомобили, които тежат под 1,6 тона. Прилагането на тази граница би изключило Volkswagen ID. 4, Hyundai Ioniq 5 или дори новото Peugeot e-3008. На тези условия обаче отговарят Dacia Spring, Smart Fortwo, Renault Twingo E-Tech, Peugeot e-208 и Fiat 500. WWF също така предлага модулиране на екологичния бонус, „така че колкото по-лек е един електроавтомобил и колкото по-скромни са възможностите на даденото домакинство, толкова по-голям да е размерът на бонуса.“ И накрая, WWF предлага да се създаде специфична система за бонус-малус, отнасяща се до големите семейства, които задължително се нуждаят от по-големи автомобили.
И други ограничителни мерки биха могли да бъдат въведени. „Има и други данъчни инструменти. Бихме могли да въведем критерии за енергийна ефективност в данъка върху фирмените коли“, казва Жан-Филип Ермин, директор на Института за мобилност в преход (IMS), който работи с WWF по проучването. Благодарение на тези мерки и чрез инвестиране в алтернативни на автомобила средства за транспорт, WWF смята, че би било възможно да се намали с 40% търсенето на електрически батерии във Франция през 2035 г. в сравнение със сценария, при който държавата няма да се опита да ограничи продажбите на големи автомобили.
Една тема твърде чувствителна както за правителствата, така и за производителите
Ще бъдат ли чути тези мерки от правителствата? Можем да се съмняваме. По време на деня на автомобилната индустрия през октомври министърът на икономиката на Франция даде да се разбере, че изключва възможността за увеличаване на данъците върху големите електрически автомобили. За да убеди министъра, който е голям привърженик на реиндустриализацията, WWF изважда шокиращ аргумент: „намаляването на продажбите на SUV и прекратяването на зависимостта от автомобила като средство за транспорт ще позволи на Франция да стане нетен износител на литий през десетилетието 2030-2040 г.“ благодарение на проектите за разработването на находищата в Алие и Елзас.
Можем също да си зададем въпроса до каква степен автомобилната индустрия ще приеме тези аргументи… За момента Автомобилната платформа (организацията представляваща интересите на френските производители на автомобили) се бори по-скоро за установяването на твърди критерии за бонус-малус. А електрическите SUV дават възможност за добри печалби на компаниите, които през последните години се отказаха от сегмента на малките достъпни автомобили. Но производителите биха могли да преразгледат тази стратегия, според Жан-Филип Ермине. Според него бъдещето на автомобила задължително се крие в компромиса между достъпност и трезвост. „Електрическият автомобил е необходим. Но въпросът за неговото тегло е решаващ за бъдещето на нашия екологичен преход“, допълва Жан Буркард. Според WWF, решаването на въпроса е неотложно, тъй като бездействието може да породи рискове от недостиг още преди 2030 година.
*Превод Георги Саулов