Гигантските батерии, които осигуряват стабилно електрозахранване чрез компенсиране на прекъсващите възобновяеми доставки, стават достатъчно евтини, за да накарат разработчиците да се откажат от множество проекти за генериране на газ по целия свят, пише Ройтерс.
Дългосрочната икономика на газовите централи, използвани в Европа и някои части на Съединените щати предимно за компенсиране на непостоянния характер на вятърната и слънчевата енергия, се променя бързо, става ясно от поредица интервюта на Ройтерс с няколко разработчици на електроцентрали, банкери за проектно финансиране, анализатори и консултанти.
Според тях някои оператори на батерии вече доставят резервно захранване към мрежите на цена, конкурентна на тези на газовите електроцентрали, което означава, че газът ще се използва по-малко. Това оспорва предположенията за дългосрочно търсене на газ и може да означава, че природният газ има по-малка роля в енергийния преход, отколкото се предполага от най-големите енергийни компании.
През първата половина на годината 68 проекта за газови електроцентрали бяха спрени или отменени в световен мащаб, според данни, предоставени на Ройтерс от базираната в САЩ организация с нестопанска цел Global Energy Monitor.
В един от случаите британската Carlton Power се отказа от планове за 800 милиона паунда газова електроцентрала в Манчестър през 2016 г. Отразявайки промяната в икономиката в полза на съхранението, тази година стартира планове за изграждане на една от най-големите батерии в света. „В началото на 90-те години работехме с базово натоварване на газови централи, сега те се пренасочват към вероятно 40% от времето и това ще спадне до 11%-15% през следващите осем до 10 години“, заявява Кийт Кларк, главен изпълнителен директор в Carlton Power, цитиран от Ройтерс.
Разработчиците вече не могат да използват финансово моделиране, което предполага, че газовите електроцентрали се използват постоянно през целия им живот от над 20 години, отбелязват анализатори. Вместо това те трябва да предвидят колко генериране на газ е необходимо по време на пиково търсене и да компенсират периодичността на възобновяемите източници, която е трудно да се предвиди.
„Наистина става по-сложно“, каза Найджъл Скот, ръководител на отдела за структурирано търговско и стоково финансиране в Sumitomo Mitsui Banking Corporation. Инвеститорите обръщат по-голямо внимание на моделирането, добавя той.
Банките са съсредоточени върху финансирането на централи, които имат гарантирани приходи, изтъкват банкери, участващи във финансирането на енергийни проекти.
Много страни по света, но особено в Европа, предоставят плащания за резервни електроцентрали чрез пазари за капацитет. На тези пазари производителите на електроенергия кандидатстват за резервни доставчици. Системата отдавна е критикувана от защитниците на екологичните кампании на основание, че може да се равнява на субсидия за изкопаеми горива. Неговите защитници казват, че е необходимо да се гарантира безпроблемното интегриране на възобновяемата енергия и че плащанията могат да се насочат и към батериите.
На тези, които са избрани да осигурят резервно производство, се плаща, за да поддържат централите готови да се включат в кратки срокове, за да отговорят на пиковото търсене или да покриват прекъсвания в други централи, или да компенсират отклоненията в производството на вятърна или слънчева енергия. Тези плащания могат да подобрят икономиката на газовите централи, но са недостатъчни, за да гарантират дългосрочни печалби.
Обединеното кралство за първи път въведе пазар на капацитет през 2014 г. и повече от дузина държави го последваха с подобни схеми. Операторите на батерии и междусистемни връзки също участват в тези търгове и започнаха да печелят договори, отбелязва Ройтерс.
Цената на литиево-йонните батерии е намаляла с повече от 50% 2016 г. до 2022 г. до 151 долара за киловатчас съхранение на батерията, според BloombergNEF. В същото време производството на енергия от възобновяеми източници достигна рекордни нива. Вятърът и слънчевата енергия са захранвали 22% от електричеството в ЕС миналата година, почти удвоявайки дела си спрямо 2016 г. и надминавайки дела на производството на газ за първи път, според European Electricity Review на мозъчния тръст Ember.
„В първите години пазарите на капацитет бяха доминирани от електроцентрали с изкопаеми горива, осигуряващи гъвкави доставки на електроенергия“, сочи Саймън Вирли, ръководител на енергетиката в KPMG. Сега батериите, интерконекторите и потребителите, които променят използването на електроенергия, също осигуряват тази гъвкавост, добави Вирли.
Усилията за намаляване на въглеродните емисии могат да доведат до допълнителни разходи за инсталациите за изкопаеми горива, затова редица страни, включително Обединеното кралство и Съединените щати, обмислят да изискват от операторите да модернизират инсталациите с инфраструктура за улавяне на въглерод.
Правилата на Европейския съюз, въведени през януари, изискват газовите централи, които търсят достъп до зелено финансиране, да бъдат изградени с инсталации за улавяне на въглерод или да могат да преминат към използване на нисковъглеродни газове като водород от 2035 г.
Тъй като енергийният преход набира скорост, други разработки могат да намалят нуждата от резервни инсталации.
Британският търговец на дребно на дребно Octopus Energy миналата година е провел изпитания, предлагайки на домакинствата да плащат малка такса, за да спрат да използват електричество за час по време на периоди на силно търсене. Опитите покриват еквивалентното количество енергия, което би осигурила малка газова централа и показват какво може да се спести чрез изключване на повече от половината Лондон за един час.
Електрическите превозни средства са допълнителен фактор, тъй като могат да бъдат зареждани, когато търсенето е слабо, и след това да захранват домовете или да изпращат енергия обратно към мрежата по време на периоди на пиково търсене.
Среден електрически автомобил стои паркиран 90% от времето с батерия, способна да съхрани достатъчно енергия, за да захрани средностатистически модерен дом за два дни, изчислява енергийната софтуерна платформа Kaluza в доклад, публикуван през декември. В Европа се очакват 40 милиона електрически превозни средства до 2030 г., способни да изместят около една трета от капацитета на газовата енергия в региона, според Калуза.