fbpx

Липсата на стабилна индустриална стратегия на ЕС застрашава EV сектора

Доминирането на Китай във веригата за доставки на електрически превозни средства (EV) и засилените стимули на правителството на САЩ за местните производители на автомобили рискуват да поставят ЕС в ситуация на заден ход в усилията му да подкрепи производството на електрически превозни средства в Европа, отбелязва Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), цитирайки доклад на École Polytechnique.

Документът разкрива огромния мащаб на предизвикателствата пред ЕС при разработването на верига за доставки на електрически превозни средства. Докладът предупреждава, че докато други глобални региони вървят напред с амбициозни индустриални стратегии, които стимулират местните индустрии, конкурентоспособността на европейското производство на електрически превозни средства е изложена на риск да бъде подкопана.

Според доклада стратегическата и холистична политика на Китай, обхващаща добив, рафиниране, производство, мрежи за зареждане, евтина енергия, стимули за покупка и рециклиране през целия жизнен цикъл на електрическите превозни средства, значително е повишила конкурентното му предимство. За разлика от това, ЕС използва частичен регулаторен подход към индустриалната политика – регулиране на конкретни стъпки от веригата на стойността.

Докладът също така сигнализира за нарастващата инерция за създаване на производствен център за веригата на стойността на EV в САЩ. Амбициозните цели за продажби в щати като Калифорния и на федерално ниво, съчетани с безпрецедентно финансиране, съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA), стимулират местната автомобилна индустрия, напрягайки конкурентоспособността на европейските производители на автомобили на един от най-ценните експортни пазари за електрически превозни средства .

За разлика от Китай и САЩ, на ЕС му липсва стабилна промишлена стратегия за укрепване на производството на електрически превозни средства“, коментира Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA. По думите й „Жизнената европейска индустрия за електрически превозни средства е особено важна за постигане на целите за климата. Европа иска да определи глобалното темпо за декарбонизация, но трябва да направи повече, за да подкрепи критичните индустрии, които са част от решението, по синхронизиран и съгласуван начин.“

Въпреки че докладът подчертава напредъка в производството на батерийни клетки в Европа, развитието на веригата за стойност на батерии не е в крак с търсенето, което води до продължаваща зависимост от Китай.

От АСЕА са окуражени от последните сигнали от ЕС, които признават огромните предизвикателства и заплахи за конкурентоспособността, пред които е изправен секторът. Неотдавнашното предложение за разширяване на правилата за произход между ЕС и Обединеното кралство за електрически превозни средства е показателно за това, но твърде често ЕС поставя регулаторната каруца пред коня – в ущърб на своите критични индустрии, коментира още де Врис.

Според нея, за да се справи с изменението на климата и да даде тласък на процъфтяващата индустрия за електрически превозни средства в Европа, ЕС трябва да разработи персонализирана регулаторна и финансова рамка, за да създаде благоприятна бизнес среда.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"