fbpx

Тръмп срещу климатичната политика на Байдън

Кандидатът за президент Доналд Тръмп изложи платформа за енергийна политика, съсредоточена върху максимизирането на производството на гориво и електроенергия в САЩ, отчасти чрез премахване на основните усилия на администрацията на Байдън за борба с изменението на климата.

По ирония на съдбата Съединените щати станаха най-големият производител на петрол и газ в света по време на мандата на Байдън. Въпреки това настоящият президент прокара законодателство през Конгреса и издаде разпоредби, които имат за цел да ускорят прехода към по-чиста енергия.

Ройтерс обобщава някои от климатичните инициативи на администрацията на Байдън, към които Тръмп би се опитал да се насочи, ако спечели срещу вицепрезидента демократ Камала Харис на изборите през ноември:

Регулациите на електроцентралите

През април Агенцията за опазване на околната среда на Байдън финализира правила, насочени към замърсяването на околната среда от електроцентралите – индустрия, отговорна за близо 25% от въглеродните емисии в САЩ. Правилата на практика ще изискват електроцентралите, работещи с въглища, и новите генератори, работещи с природен газ, през следващото десетилетие да създадат възможности за улавяне на емисиите, преди те да достигнат атмосферата.

В реч за икономическата си платформа Тръмп критикува правилото за електроцентралите, заявявайки, че то е подготвило сцената за „катастрофален енергиен дефицит, който ще влоши инфлацията много повече“.

Незабавно ще издам национална декларация за извънредно положение, за да постигна огромно увеличение на вътрешните енергийни доставки“, казва Тръмп в речта си. „С тези всеобхватни мерки ние ще преодолеем всяко бюрократично препятствие, за да издадем бързи одобрения за нови сондажи, нови тръбопроводи, нови рафинерии и нови електроцентрали и реактори.“

Правила за ефективност на превозното средство

Администрацията на Байдън обяви през март нови разпоредби за автомобилните емисии в САЩ, предназначени да намалят замърсяването в изпускателните тръби и да накарат производителите на автомобили да разширят производството на електрически и хибридни превозни средства. Окончателните правила бяха смекчена версия на първоначалното предложение, давайки на производителите на автомобили по-голяма свобода на действие как да отговарят на стандартите.

Но тези разпоредби все пак си навлякоха гнева на кампанията на Тръмп, която ги причисли към група зелени инициативи на Байдън, които изкривяват пазарите, повишават цените и ограничават избора на потребителите.

Във въпросната реч Тръмп заявява, че ще „прекрати мандата на електрическите превозни средства“. Въпреки противопоставянето на Тръмп срещу широкото приемане на електромобили, кампанията му спечели подкрепата на основателя на Tesla Илон Мъск, чиято компания може да успее да извлече предимство пред конкурентите си, дори ако Тръмп намали допълнително ограниченията за замърсяване от превозни средства или отмени субсидиите за електромобили.

Закон за намаляване на инфлацията

Тръмп обявява, че ще „отмени всички неизразходвани средства“ съгласно Закона за намаляване на инфлацията – подписаният от Байдън закон за климата. Законът от 2022 г. включва стотици милиарди долари субсидии за електрически превозни средства, слънчева и вятърна енергия и други технологии за чиста енергия и привлече огромни инвестиции в местното производство в тези отрасли.

Всички промени в закона ще изискват акт на Конгреса.

Парижко споразумение

По време на своя мандат от 2017-2021 г. като президент на САЩ, Тръмп оттегли Съединените щати от Парижкото споразумение, международен пакт за борба с изменението на климата, с аргумента, че е ненужен и поставя страната в конкурентно неизгодно положение спрямо Китай.

Кампанията на Тръмп изтъква, че той ще го направи отново, ако спечели през ноември.

В момента САЩ са пълноправен участник в споразумението, след като Байдън бързо се присъедини през 2021 г. и се опита да възстанови лидерството на САЩ в областта на климата на световната сцена.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"