fbpx

Грандиозен спад на продажбите на елктроавтомобили в Германия и Франция, ренесанс на дизела у нас

През август 2024 година регистрациите на нови автомобили в ЕС отбелязват рязък спад (-18,3%) с отрицателни резултати в четирите основни пазара в региона: двуцифрени загуби са наблюдавани в Германия (-27,8%), Франция (-24,3%) и Италия (-13,4%), като испанският пазар отбелязва спад от 6,5%, сочат данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).

За първите осем месеца на 2024 г. регистрациите на нови автомобили са се увеличили с 1,4%, почти достигайки 7,2 милиона броя. Испания (+4,5%) и Италия (+3,8%) показват положително, но скромно представяне. От друга страна, френският и германският пазар отново отбелязват стагнация на резултатите (съответно -0,5% и -0,3%).

През август електрическите автомобили с батерии представляват 14,4% от пазара на автомобили в ЕС, което е спад от 21% през предходната година. Отчита се четвърти пореден месец на спад тази година, контрастиращ рязко с почти постоянните месечни увеличения през миналата година. Регистрациите на Plug-in хибридни автомобили също отбелязват значителен спад от 22,3%. Комбинираният дял на бензиновите и дизеловите автомобили също леко спада до 44,3%, което е спад от 45,1%.

През август 2024 г. регистрациите на електрически автомобили с батерии (BEV) са намалели с 43,9% до 92 627 единици (в сравнение със 165 204 за същия период на миналата година), като общият им пазарен дял е спаднал до 14,4% от 21% година по-рано. Това се дължи на грандиозния спад на двата най-големи пазара за BEV автомобили: Германия (-68,8%) и Франция (-33,1%). За първите осем месеца – от януари до август, са регистрирани 902 011 нови акумулаторни електрически автомобила, което представлява 12,6% от пазара.

Регистрациите на Plug-in хибридни автомобили също отбелязва спад (-22,3%) миналия месец, както и на всички основни пазари. През август Plug-in хибридите представляват 7,1% от общия автомобилен пазар, спад от 7,4% миналата година, с 45 590 продадени бройки.

Хибридно-елетрическите превозни средства са единственият тип превозно средство, което отбеляза ръст през август, като регистрациите на автомобили се повишиха с 6,6% до 201 552 единици. Три от четирите най-големи пазара за този сегмент записаха печалби: Испания (+12,6%), Франция (+12,5%) и Италия (+2,5%), докато Германия (-0,1%) остана стабилна. Хибридно-електрическият пазарен дял достигна 31,3%, спрямо 24% през август 2023 г.

През август 2024 г. продажбите на бензинови автомобили са спаднали със 17,1%, като и четирите ключови пазара отбелязват значителен спад: Франция (-36,6%), Италия (-18,8%), Испания (-17,4%) и Германия (-7,4%). Бензиновите автомобили сега представляват 33,1% от пазара, спад от 32,6% през август миналата година.

Пазарът на дизелови автомобили е по-слаб с 26,4%, което води до 11,2% дял от пазара миналия август. Двуцифрено намаление се наблюдава на почти всички европейски пазари.

Данните за България сочат, че за първите осем месеца страната ни е първа в ЕС по ръст на продажби (+22.5%, 29 883 броя). Само през август имаме годишен спад -14%, 2938 продадени нови автомобила. Прави впечатление ръстът на дела на продадените нови дизелови автомобила – 20% през август 2024 срещу 13 през 2023-та. Обратно, намалява леко делът на бензиновите автомобили – 72% през 2024 година срещу 78 на сто година по-рано. И у нас продължава спадът на дела на електроавтомобилите – 3.2% през 2024 срещу 4.4 година по-рано.

ACEA

През август месец у нас са продадени 30% (580 броя) повече дизелови автомобили, спрямо същия месец на 2023 година. При бензиновите двигатели през август има годишен спад от -20% (2128 продажби).

За първите осем месеца и бензиновите автомобили +23.8%, и дизелите +22.8% отбелязват ръст. Електроавтомобилите отчитат спад на продажбите у нас за осеммесечието -12.9%, на фона на 63% ръст на новите хибриди – 334 броя за периода януари-август.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"