fbpx

Застрашени от огромни глоби, производителите на автомобили искат помощ от Европа

С наближаването на крайния срок през 2025 г., който налага нови стандарти за намаляване на емисиите на CO2, европейските производители на автомобили се обръщат за помощ към европейските институции. Изправен пред намаляващите продажби на електрически автомобили и опасността от тежки санкции, отрасълът настоява за спешна помощ, за да може успешно да осъществи прехода към един по-чист автомобилен транспорт, пише journaldeleconomie.fr.

Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) изрази безпокойството си относно способността на отрасъла да спазва новите стандарти за емисии на CO2, които ще влязат в сила през 2025 г. Според ACEA, без незабавна помощ от Европейския съюз, производителите могат да бъдат изправени пред огромни глоби, намаляване на производството и значително съкращаване на работни места. Асоциацията, председателствана от Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault, отправи призив преразглеждането на регламентите, планирано в момента за 2026-2027 г., да започне още през 2025 г.

Основният проблем се крие в спада в продажбите на електрически автомобили, който започна да се наблюдава от края на 2023 г. Сега на тях се падат само 12,6% дял от продажбите на нови автомобили в Европа, в сравнение с 13,6% година по-рано. Това положения усложнява възможностите за спазването на изискванията на стандарта Corporate Average Fuel Economy, който налага на производителите средна годишна величина на емисиите на продаден автомобил. В противен случай те са изправени пред опасността от тежки финансови санкции.

Ние играем нашата роля в прехода“, твърдят производителите, като същевременно посочват многобройните трудности, които възпрепятстват преминаването на автомобилите към нулеви емисии. Сред тях са липсата на добре изградена инфраструктура за зареждане, все още високата цена на зелената енергия и нестабилните доставки на основни суровини като батерии и водород.

Може ли да има скок на продажбите на електрическите автомобили?

ACEA предупреждава за „мрачната перспектива“, при която производителите ще бъдат принудени да платят глоби, стигащи до 13 милиарда евро. Това са средства, които, според тях, биха могли да бъдат инвестирани в прехода към въглеродна неутралност, вместо за плащането на санкции. Друг вариант би бил да се намали производството на термични автомобили с повече от два милиона броя, което е еквивалентно на закриването на осем завода в Европа.

Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, обаче се дистанцира от своите конкуренти, твърдейки, че автомобилната индустрия е имала достатъчно време да се подготви за новите правила. „Всеки е знаел отдавна за правилата, всеки е имал време да се подготви“, заявя той.

В отговор ACEA подхвърли в неформална нота идеята за стартиране на спешна процедура за отлагане с две години на прилагането на по-строгите стандарти. Европейските автопроизводители биха могли също така да обмислят закупуването на квоти за емисии от производители, чиито производства са по-малко замърсяващи. Но това решение би било от полза за техните конкуренти извън Европа.

Като се има предвид, че понастоящем отрасълът е подложен на натиск, някои експерти смятат, че може да настъпи скок в продажбите на електрически автомобили през 2025 г. Проучване на Transport & Environment прогнозира, че на тях могат да се падат между 20% и 24% от продажбите на нови автомобили дотогава. Този сценарий обаче ще зависи от няколко фактора: прилагане на мерки за насърчаване на производството, подобряване на инфраструктурата за зареждане и промяна на разбирането на потребителите по отношение на автономността на автомобила.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"