fbpx

Европа и Китай „сблъскват“ в Париж автомобилните си индустрии

Китайските и европейските производители на автомобили се изправят един срещу друг на автомобилното изложение в Париж, като напрежението нараства, тъй като ЕС се подготвя да наложи високи мита за внос на произведени в Китай електрически превозни средства, а индустрията се бори със слабо търсене. Тазгодишното събитие – най-голямото автомобилно изложение в Европа – идва в ключов момент. Закъсалите европейски автомобилни производители трябва да докажат, че все още са в играта, докато китайските съперници се стремят да се закрепят на конкурентен пазар, отбелязва репортаж на Ройтерс.

Това е Китай срещу Европа и това е рингът, на който са избрали да се бият. Европейците казват, че това е наша територия, а китайците идват да заявят претенциите си“, изтъква Фил Дън, управляващ директор в консултантската компания за стратегии Stax, цитиран от агенцията

Девет китайски марки, включително BYD и Leapmotor, ще представят най-новите си модели на тазгодишното събитие, според главния изпълнителен директор на автомобилното изложение в Париж Серж Гашо. Участието им както през 2022 г., когато те съставляваха почти половината от присъстващите марки. Тази година обаче те ще съставляват само около една пета от марките благодарение на много по-силното представяне на европейската автомобилна индустрия – знак за нейната решителност да защити родната си територия.

По-рано този месец страните-членки на ЕС подкрепиха с ограничена сила вносните мита върху произведените в Китай електромобили до 45%, за да се противопоставят на несправедливите субсидии от Пекин за китайските производители. Пекин отрича нелоялна конкуренция и заплаши с контрамерки.

Докато китайските производители на автомобили критикуваха хода на ЕС, те продължават напред с плановете си за разширяване представянето си на европейския пазар и досега никой не е казал, че ще повиши цените, за да покрие митата.

Силата на китайската EV амбиция ще бъде напълно изложена в Париж тази седмица“, прогнозира Анди Палмър, основател на консултантската компания Palmer Automotive.

За GAC тазгодишното шоу бележи началото на неговите европейски амбиции, казва Вей Хейганг, генерален мениджър на GAC International, в интервю в неделя. „Ние сме ново дете в града, така че все още трябва да разберем повече за европейския пазар“, изтъква той. Стремежъм му е да подобри марката на компанията, преди нейният Aion V, първият голям EV за продажба извън Китай, да се появи в шоурумовете в големи количества през следващата година.

Производството на автомобили в региона на Европа би било един от начините за избягване на митата. „В дългосрочен план ние сме дълбоко убедени, че местното производство наистина е един от ключовете, така че ние много активно проучваме тази възможност“, отбелязва Хейганг.

Китайските производители на електромобили като BYD досега са определяли цените на превозните си средства малко под европейските си съперници, което им дава предимство. Това също ще помогне да се компенсират по-ниските маржове у дома. Подобно на японските и южнокорейските производители на автомобили преди тях, те също рекламират по-добро оборудване и предлагат повече функции като стандарт.

И все пак дори BYD, който вече продава електромобили в голяма част от Европа и спонсорира европейското първенство по футбол това лято, все още има сравнително слабо разпознаване на марката, така че ще се надява да направи фурор с електрическия Sea Lion 07 SUV, който трябва да бъде пуснат на пазара.

По-новите китайски участници като Dongfeng, Seres и FAW също ще покажат нови модели, тъй като търсят продажби на електромобили в чужбина, за да компенсират слабия вътрешен пазар и жестоката ценова война там.

Продажбите на пътнически превозни средства в Китай са нараснали с 4,3% през септември спрямо година по-рано, прекъсвайки петмесечен спад с тласък от държавна субсидия за насърчаване на замяната като част от по-широк пакет от стимули. В същото време Продажбите в Европа достигнаха през август тригодишно дънот.

В друг удар за пазара на EV, френското правителство заяви в четвъртък, че ще намали подкрепата си за купувачите на EV, присъединявайки се към Германия, която прекрати схемата си за субсидиране в края на миналата година.

На китайските производители на автомобили им се налага да се справят добре в Европа, защото бяха изключени от пазара в САЩ. Администрацията на Байдън наложи 100% мито върху произведените в Китай електромобили и миналия месец предложи забрана на ключов китайски софтуер и хардуер в свързани превозни средства, припомня Ройтерс.

Междувременно автомобилните производители в Европа изпаднаха в трудна ситуация с Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW, като всички издават предупреждения за печалбите, до голяма степен поради слабия китайски пазар. Stellantis намали прогнозата си за приходите поради проблеми с инвентара в бизнеса си в САЩ. Volkswagen също е в битка с влиятелните синдикати за съкращаване на разходите, което може да го накара да затвори германски заводи за първи път в историята си и да съкрати хиляди работни места.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"