За обществено обсъждане в Портала за обществени консултации и интернет страницата на министерството е публикуван законопроект с промени в Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР). С тях Министерството на регионалното развитие и благоустройството намалява административната тежест за гражданите, бизнеса и различните институции, ползващи кадастрални услуги. Те целят да съкратят времето, разходите и броя на взаимодействия с администрацията чрез ползване на електронни услуги от кадастрални специализирани данни и услуги от Геокартфонда. Регламентира се и безвъзмездното предоставяне на услуги на административните и съдебните органи, лицата с публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги.
Ако промените минат успешно през парламента, администрации, съдебни органи, лица с публични функции и организации, предоставящи обществени услуги, вече няма да изискват от гражданите и бизнеса скици на имотите и други хартиени документи.
С промените се създава правна основа за оптимизиране и развитие на информационната система на кадастъра, чрез внедряване на функционалности, с които да бъдат усъвършенствани работните процеси при поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) в актуално състояние и при предоставяне на услуги от Агенцията по геодезия, картография и кадастър.
По този начин, обясняват от МРРБ, гражданите и организациите ще спрат да бъдат „куриери“ на документи между административните органи, като им се спести време и финансови средства както за издаването на документа, така и за транспортни разходи, в случаите, в които трябва да пътуват до областния център, в който се намират гишетата на службите по геодезия, картография и кадастър (СГКК), за да заявят и да получат необходимия документ.
За крайните потребители няма да има финансова тежест за заплащане на държавни такси за документите, издавани от АГКК, тъй като те ще бъдат предоставяни на органите, на които са необходими, по служебен път, безвъзмездно. Така изцяло се променя моделът на предоставяне на административни услуги, като водещ става електронният документ. Различните администрации, съдебните органи, лицата с публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги, вече няма да изискват от гражданите и бизнеса скици на имотите и други хартиени документи. Те вече ще бъдат предоставяни от АГКК по електронен път.
Друга част от промените в закона предвиждат централизирано разпределение на услугите, чрез инструменти на информационната система, която ще следи за равномерно натоварване на служителите на АГКК в цялата страна. Поддържането на КККР в актуално състояние ще се извършва от служител на СГКК, независимо от местонахождението на имота, предмет на изменение. Така например служител в Смолян ще може да обработва заявка на потребител от Видин. Така се очаква повишаване удовлетвореността на потребителите на кадастрални услуги, уеднаквяване практиката на всички СГКК при провеждане на процедурите по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, както и създаване на условия за намаляване на забавеното изпълнение на необходимите изменения.