fbpx

Отказва ли се Европа от мечтата за своя конкурентна индустрия за батерии

Финансовият колапс на Northvolt нанася удар върху плана на Европа да създаде своя собствена индустрия за батерии за захранване на електрически автомобили, разпалвайки дебат дали трябва да се направи повече, за привличане на инвестиции, тъй като стартиращите компании се борят да настигнат китайските конкуренти, изтъква Ройтерс.

Агенцията припомня, че най-голямата надежда на Европа за лидерство по производство на батерии за електрически превозни средства подаде молба за защита от банкрут съгласно глава 11 на САЩ в четвъртък, след като преговорите с инвеститори и кредитори, включително Volkswagen и Goldman Sachs за финансиране, се провалиха.

Шведската компания, чието мото е „направете петрола история“, е получила повече от 10 милиарда долара дълг и публично финансиране от стартирането си през 2016 г. Volkswagen и Goldman Sachs притежават по около една пета от акциите на компанията.

Ройтерс цитират заявление на Northvolt, че се нуждае от 1,0-1,2 милиарда долара нови средства в рамките на процеса на преструктуриране, който се надява да приключи до края на март. През последните месеци компанията е свила бизнеса си, съкратила е работни места в опит да подкрепи финансите си. Но в същото време губи договор за 2 милиарда евро от BMW през юни.

Сред дълговете си от 5,8 милиарда долара Northvolt дължи на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) около 313 милиона долара. Вицепрезидентът на ЕИБ Томас Остросотбелязва, че компанията е била конструктивен партньор на Northvolt, но трябва да защитава интересите на ЕИБ и ЕС.

Факт е, че Европа има стратегически интерес в европейската индустрия за батерии за електрически автомобили и ние ще следим много внимателно развитието. Но е твърде рано да се каже какъв ще бъде резултатът“, коментира той.

При това развитие амбициите на Европа да изгради собствена индустрия за батерии изглеждат като далечна мечта, коментира Ройтерс.

През последните години Northvolt поведе вълна от европейски стартиращи компании, инвестиращи десетки милиарди долари, за да обслужват производителите на автомобили на континента, докато преминават от двигатели с вътрешно горене към електрически превозни средства.

Но нарастването на търсенето на електромобили се движи с по-бавни темпове, отколкото мнозина в индустрията предвиждат, а Китай е има огромна преднина в захранването на електромобили, контролирайки 85% от световното производство на акумулаторни клетки, показват данни на Международната агенция по енергетика.

Производството на батерии и клетки, единиците, които съхраняват и преобразуват химическата енергия в електричество, е деликатен процес и извършването му в мащаб е предизвикателство за всеки производител на батерии. Northvolt не е постигнала някои свои вътрешни цели и е ограничила производството в своя завод за батерийни клетки в Северна Швеция, което подчертава трудностите.

Най-големият проблем е, че батериите не са лесни за производство и Northvolt не са задоволили изискванията за доставки на своите клиенти – това е проблем на управлението“, коментира Анди Палмър, основател на консултантската компания Palmer Automotive. „Китайците са технологично с 10 години пред Запада по отношение на батериите. Това е факт„, изтъква той.

Най-малко осем компании са отложили или изоставили проекти за батерии за електромобили в Европа тази година, включително китайската Svolt и съвместното предприятие ACC, водено от Stellantis и Mercedes-Benz.

През 2024 г. капацитетът за батерии в Европа до 2030 г. е намалял със 176 гигаватчаса, според компанията за данни Benchmark Minerals. Това е еквивалентно на почти целия настоящ инсталиран капацитет в Европа, сочат изчисления на Ройтерс.

Някои мениджъри изтъкват, че Европа трябва да направи повече, за да привлече и подкрепи собствени проекти, за да могат да се конкурират с китайски конкуренти като BYD.

Европа трябва да преосмисли как да поддържа зараждащ се сектор, преди Китай да изяде цялата верига на стойността, което се дължи на интелигентното планиране“, казва Джеймс Фрит, европейски ръководител на Volta Energy Technologies, която е специализирана в технологиите за батерии и съхранение на енергия.

Шведското правителство многократно е заявявало, че не планира да придобие дял в Northvolt. В петък напускащият поста главен изпълнителен директор и съосновател на Northvolt Питър Карлсон заяви, че е „малко притеснен“, че Европа се отказва от мечтата си да се конкурира с Китай.

По думите му Европа ще съжалява след 20 години, ако отстъпи.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"