fbpx

„Правете повече, научете повече, понижавайте цените, продавайте повече…“

Самоуправляващите се автомобили революционизират пътната безопасност. Анализ, публикуван в блога на Human Progress, показва как чрез закона на Райт кривата на обучение и проправя пътя за мащабируем технологичен растеж в автономния транспорт…

Основна пречка пред доверието в самоуправляваща се кола е цената на застраховката. Тъй като застрахователните компании рискуват големи финансови загуби в случай на злополука, премийните ставки показват нивото на безопасност.

Swiss Re, един от водещите презастрахователи в света, анализира искове за отговорност, свързани с щети при 25,3 милиона автономни мили, изминати от Waymo. Те констатират, че водачът на Waymo демонстрира по-добро представяне на безопасността в сравнение с превозните средства, управлявани от хора, с 88 процента намаление на исковете за имуществени щети и 92 процента намаление на исковете за телесни наранявания.

Ръстът в безопасността на автономното шофиране може да бъде измерен като обратната стойност на намаляването на броя на искове. От тази гледна точка шофьорите на Waymo са 10,4 пъти по-безопасни – 8,33 пъти по-безопасни по отношение на имуществени щети и 12,5 пъти по-безопасни по отношение на телесни наранявания. От 2009 г. техният коефициент на безопасност е нараснал с общ годишен темп от 16,9 процента. С тази скорост безопасността се удвоява приблизително на всеки пет години.

Waymo стартира през 2009 г. като проект на Google за самоуправляващи се автомобили, стартирайки първия си прототип – модифицирана Toyota Prius. През 2015 г. дебютира Firefly, първото превозно средство, което може да се движи напълно автономно по обществени пътища. До 2017 г. Waymo управляваше автономна услуга за организиране на превози във Финикс, добавяйки миниванове през 2018 г. Разширява се до Сан Франциско през 2021 г. и Лос Анджелис през 2023 г., преминавайки към изцяло електрически автопарк, включващ Jaguar I-PACE. Бъдещите планове за разширяване включват Остин, Атланта, Маями и Токио.

Много хора са чували за закона на Мур, но законът на Райт обяснява иновациите. Докато законът на Мур обяснява технологичния прогрес като функция на времето, законът на Райт набляга на опита, улавяйки идеята, че ученето се случва чрез правене. Всеки път, когато правите нова единица от продукт, това е възможност да научите нещо.

Waymo е на експоненциална крива на обучение, като всяка измината миля добавя към своята база от знания. Наблюдавано е в различни индустрии, че всяко удвояване на продукцията съответства на 20-30 процента намаление на разходите за единица продукция. Това създава добродетелен цикъл на създаване на богатство чрез откриване и споделяне на знания. Този цикъл – „правете повече, научете повече, понижавайте цените, продавайте повече и правете повече“ – е довел до някои от най-големите технологични постижения в историята.

Както отбелязва Джордж Гилдър, „Богатството е знание, а растежът е учене“. Waymo е пример за този принцип, трансформирайки прозренията от автономното шофиране в по-безопасни пътища и мащабируемо, иновативно бъдеще. Сега е моментът да създадете и прегърнете кривите на обучение.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"