Правителството планира през тази година да завиши размера както на тол таксите, които тежкотоварните автомобили плащат за изминат километър по платените пътища на страната, така и на винетките за леките автомобили, пише „Сега“.
Изданието цитира проекта на закона за държавния бюджет за 2025 г. и съпътстващия го доклад, където се посочва, че правителството отново ще възстанови цената на годишната винетна такса за леките автомобили в размера й преди ковид пандемията – 97 лв., след като през 2022 г. тя бе намалена на 87 лв. Тази промяна ще доведе до допълнителни приходи по бюджета на МРРБ от 16,5 млн. лв. на годишно.
Предвижда се и ръст в размера на тол таксите, което ще доведе до увеличение в приходите с 198,9 млн. лв. през тази година. Така общите приходи от тол такси ще нараснат до 711,5 млн. лв. годишно. По-рано днес от пътната агенция съобщиха, че през 2024 г. приходите от тол такси за 2024 година са 589 953 590 лв. Заедно с е-винетките са събрани над 899 млн. лв., което е 13% ръст спрямо 2023 година.
„През последните години се отчита съществено нарастване на цените на материалите, влагани в пътното строителство, както и на труда. При направен сравнителен анализ на цените на пътните такси в Европа и в България се установи, че в сравнение с таксите за изминато разстояние в Сърбия, таксите в България са с около 55% по-ниски за тежкотоварните пътни превозни средства, а спрямо тези в Гърция, Унгария и Австрия тези в България са около три пъти по-ниски“, изтъква финансовото министерство, цитиран от „Сега“.
Изданието отбелязва, че новите пътни такси не са официално обявени в проекта на Закон за бюджета, а от Камарата на автомобилните превозвачи в България реагират остро на тази новина.
„Категорично се противопоставяме на предвиденото увеличение на цената на тол таксите и винетките в проектобюджета за 2025 г. Това е пореден удар върху транспортния сектор и българските граждани, който идва в момент, когато пътната инфраструктура е в критично лошо състояние, а тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива“, се казва в позиция на камарата, цитирана от „Сега“.
Според бранша тол системата в България продължава да бъде пример за лошо управление и несправедливи глоби, което е констатирано от Съда на Европейския съюз още миналата година. В противоречие на закона превозвачите все още нямат възможност да предекларират незаплатени тол сегменти, а голяма част от наложените глоби са за недействителни нарушения. „Вместо да бъде реформирана и оптимизирана тол системата, държавата избира да увеличи финансовата тежест върху превозвачите, без да предлага адекватни механизми за справедливост и ефективност„, заявяват превозвачите.