fbpx

Над една трета от обявите за работа не изискват опит за предлаганата позиция

В края на месец февруари се наблюдава лек спад в нивото на предлагане на работа във водещите сайтове за работа в страната. Броят на обявите за работа е малко над 42 000 и е спаднал с 1% или около 600 предложения по-малко, показва месечният анализ на JobTiger. Това е много малко отклонение, затова се счита, че общото ниво на предложенията остава почти непроменено спрямо предходния месец януари.

На годишна база също има лек спад от 2% или около 1000 предложения по-малко спрямо февруари 2024 г.

Аналидзът отчита динамично предлагане на работа по сектори през февруари, съпроводено с леки ръстове и спадове в броя на обявите. Ръст на предложенията наблюдаваме в секторите:

  • „Хотелиерство и ресторантьорство“ (+580 предложения, 10% ръст),
  • „Административни и обслужващи дейности“ (+320 предложения, 6% ръст),
  • „Търговия и продажби“ (+130 предложения, 1% ръст),
  • „ИТ“ (+40 предложения, 1% ръст).

По-малко, спрямо предходния месец, са обявите в секторите:

  • „Маркетинг и реклама“ (-40 предложения, 3% спад),
  • „Строителство“ (-80 предложения, 3% спад),
  • „Логистика и транспорт“ (-110 предложения, 2% спад),
  • „Производство“ (-110 предложения, 2% спад),
  • „Здравеопазване и фармация“ (-260 предложения, 10% спад).

На годишна база продължава да се наблюдава забележим спад в секторите „Маркетинг и реклама“ и „ИТ“, като при последния този спад постепенно намалява. Спад на годишна база се отчитаме и в секторите „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Строителство“, където предложенията са съответно с 550 и 180 по-малко спрямо същия период през 2024 г.

Според анализа на JobTiger над 1/3 (36%) от предложенията за работа в страната не изискват задължителен предишен опит за позицията. Отбелязва се, че все пак повечето от този тип предложения изискват някакъв вид квалификация (ниво на образование, владеене на чужд език или специализирана експертиза), но не изискват предишен опит на подобна позиция. Като ниво в йерархията, с най-голям дял са предложенията за служители без конкретна квалификация (65%). Предложенията за експерти или специалисти са 29%, а тези, които предлагат работа на ниво мениджмънт, са 4%.

Предложенията за стаж възлизат на едва 1% от общия брой предложения, но се обръща внимание, че голяма част от стажантските програми и обявените по тях позиции се финализират в края на първото тримесечие на годината. Очаква се броят на този тип възможности да расте през следващите месеци.

Броят на предложенията за работа от вкъщи и/или дистанционна работа е намалял с 4% през февруари. Общият брой на този тип предложения е около 3450. В сравнение със същия период миналата година се отчита ръст от 2%, което е 60 обяви повече.

Като дял спрямо общия брой обяви този тип предложения заемат 9% от предлагането през февруари. Разпределението по сектори е следното: 48% в сектора „ИТ“, следван от „Административни и обслужващи дейности“ (17%), аутсорсинг (BPO) индустрията (14%) и „Търговия и продажби“ (10%).

През последната година нивото на този тип предложения се запазва около 3300 – 3500 на месечна база (изключение прави само периодът около коледните и новогодишни празници). От една страна това показва, че практиката за дистанционна работа не се увеличава сред работодателите, които вече са я наложили още от периода на COVID пандемията. От друга страна виждаме, че опитите на работодателите по света да върнат служителите си в офиса все още не влияят значително върху компаниите в България.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"