fbpx

Китай надмина 35% пазарен дял в световното производство на автомобили през 2024 година

Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) изготви Икономически и пазарен доклад, предоставящ данни за продажбите, производството и търговията на превозни средства в Европа и по света. Основните заключения в него:

Икономически перспективи на ЕС

  • След период на продължителна стагнация икономиката на ЕС се върна към растеж през 2024 г. и се очаква БВП да се ускори до 1,5% през 2025 г.
  • Дезинфлационната траектория, която започна в края на 2022 г. в ЕС, продължи и намалява допълнително до 2,6% през 2024 г.
  • Предвижда се нивото на безработица да намалее, достигайки 5,9% в ЕС през 2025 г., което е спад от 6,1% през 2024 г.

Регистрации на автомобили

  • През 2024 г. глобалните продажби на автомобили достигат 74,6 милиона единици, отбелязвайки увеличение от 2,5% в сравнение с 2023 г.
  • Пазарът на автомобили в ЕС нараства с 0,8% през 2024 г., като общите продажби достигата 10,6 милиона единици.
  • Продажбите на автомобили в Северна Америка остават стабилни през 2024 г., като регионът отбелязва ръст от 3,8%.
  • Продажбите на японски автомобили са намалели със 7% през 2024 г., докато Южна Корея отбелязва спад от 5,1%.
  • Със силно възстановяване през последното тримесечие на 2024 г. продажбите на китайски автомобили достигат близо 23 милиона единици, което представлява 31% от глобалните продажби на автомобили.

Производство на автомобили

  • През 2024 г. световното производство на автомобили възлиза на 75,5 милиона единици.
  • Производството на автомобили в ЕС е спаднало с 6,2%, тъй като доверието в индустрията остава значително по-слабо, отколкото в други европейски производствени сектори.
  • В Северна Америка производството е намаляло с 3,2%, което води до 11,4 милиона произведени автомобила миналата година.
  • През 2024 г. производството на автомобили в Южна Америка е нараснало с 1,7% в сравнение с 2023 г., водено от Бразилия, която отбеляза увеличение от 6,3%, произвеждайки около 1,9 милиона автомобила.
  • Китай, който отбелязва силно увеличение от 5,2%, допълнително затвърждава позицията си на най-големия производител на автомобили в света с 35,4% пазарен дял, докато производството в Япония и Южна Корея е намаляло съответно с 8,6% и 1,2%.

Търговия с автомобили

  • Въпреки спада на вноса и износа както в стойност, така и в обем, ЕС поддържа търговски излишък, надвишаващ 81 милиарда евро през 2024 г., въпреки че това представлява спад от 5,9% в сравнение с 2023 г.
  • През 2024 г. Китай запазва позицията си на основен източник на внос на нови автомобили в ЕС по отношение на стойността, претендирайки за 17,2% пазарен дял.
  • Докато Съединените щати остават търговски партньор номер едно през 2024 г., стойността на износа на произведени в ЕС автомобили за САЩ спада с 4,6%.
  • САЩ и Обединеното кралство заедно представляват близо половината от износа на нови автомобили в ЕС в стойност.
  • По отношение на обемите на износа се наблюдава широк спад в най-добрите дестинации в ЕС.

Регистрации на търговски превозни средства

  • През 2024 г. Северна Америка води с 1,7% увеличение на продажбите в сравнение с 2023 г., достигайки 4 милиона единици и представлявайки 30% пазарен дял.
  • Продажбите на нови ванове в ЕС се увеличават с 8,3%, както и сегментът на автобусите (+9,2%). За разлика от това, новите регистрации на камиони в ЕС са намалели с 6,3% през 2024 г., достигайки общо 327 896 единици.
  • Миналата година дизелът остава предпочитаният избор за купувачите на нови търговски превозни средства в ЕС.

Производство на търговски автомобили

  • Световното производство на ванове е намаляло с 4,6%. Америка е единственият регион, в който производството се увеличава миналата година.
  • През 2024 г. световното производство на камиони е намаляло с 8,3%, за разлика от скока в Южна Америка от 37,1%.
  • Световното производство на автобуси миналата година достига 362 005 единици, което е увеличение от 10,3% в сравнение с 2023 г.

Търговия с лекотоварни автомобили

  • През 2024 г. стойността на търговията с ванове и камиони в ЕС намалява както при вноса, така и при износа.
  • Докато стойностите на вноса на автобуси се увеличиха с 6,4%, стойностите на износа пада с 19,2% през 2024 г.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"