fbpx

Как BYD се учи от грешките си на европейския автомобилен пазар

Водещият китайски производител на електромобили BYD преразглежда европейските си операции след стратегически погрешни стъпки, включително неуспехи при осигуряването на достатъчно дилъри и наемане на ръководители с познания за местния пазар, посочват пред Ройтерс шестима настоящи и бивши ръководители на BYD.

BYD реагира бързо, за да се справи с тези ранни спънки на този критичен експортен пазар, разширявайки значително дилърската си мрежа и предлагайки солидни пакети за заплащане на ръководители на европейски автомобилни производители, особено на Stellantis, се посочва в информацията.

Китайският лидер в електромобилите обяви през декември, че plug-in хибридите ще бъдат от решаващо значение за неговата европейска стратегия. Това решение идва, след като европейският специален съветник на BYD Алфредо Алтавила – сред ключовите ръководители, наети в европейското рестартиране на BYD – съветва основателя и председател на BYD Уанг Чуанфу, че чистата EV стратегия все още е трудно продаваема в много европейски страни.

„Той много бързо разбра посланието и даде информация на инженерите на BYD, че всеки нов модел ще трябва да се предлага както в EV, така и в хибридна версия за Европа“, казва Алтавила пред Reuters и добавя, че е необходимо да се образоват клиентите в зеления преход.

Съобщава се за наемане на някои отделни европейски ръководители и BYD публично призна проблемите на германския пазар. Това е първият подробен отчет за проблемите, идентифицирани от ръководителите в BYD и системните усилия за справяне с тях.

През декември Алтавила обяви в Италия, че plug-in хибридите ще бъдат „в основата на стратегията на BYD в Европа“, като добавя, че би било „глупаво“ да се противопоставя на потребителските предпочитания, като предлага само електромобили.

В друг знак, говорещ за решимостта на BYD да засили бързо своите европейски операции, миналата година компанията назначава своя втори изпълнителен директор, Стела Ли, да отговаря за региона. Тя заменя бившия европейски шеф Майкъл Шу, който прогнозира, че BYD ще завладее поне 5% от европейския пазар на електромобили, преди да започне производство в първия си европейски завод в Унгария по-късно тази година. BYD обаче завърши 2024 г. само с 2,8% дял и продажби от общо 57 000 автомобила, което е доста под очакванията на компанията.

Неотложната необходимост на BYD да расте в Европа произтича отчасти от рекорда му за рязко нарастващи продажби в Китай, които са се увеличили седем пъти от 2020 г. до 4,2 милиона автомобила през 2024 г. BYD надмина Tesla миналата година като най-големия продавач на EV в света и сега е шестият по големина световен производител на автомобили.

BYD се изправя и срещу китайски конкуренти, които бързат да навлязат в Европа, включително Chery, Geely, Xpeng и наскоро Changan. Всички китайски производители на автомобили са в ситуация на неотложност да растат на чуждестранните пазари, за да увеличат печалбите, които са трудни за поддържане в Китай поради продължителната ценова война между десетки EV марки.

Вече има признаци, че европейското рестартиране на BYD дава резултати. Европейските продажби на BYD, включително Обединеното кралство, са се увеличили повече от три пъти през първото тримесечие на 2025 г. до повече от 37 000 автомобила, в сравнение с около 8 500 през първото тримесечие на 2024 г.

Силата на BYD в Китай отчасти отразява способността му да „се развива много бързо, за да даде на потребителите това, което искат“, каза Бо Ю, мениджър за Китай в изследователската фирма JATO Dynamics. EV гигантът, например, изпревари китайските си съперници през февруари, като предложи своята технология за асистирано шофиране „Божието око“ безплатно в цялата си гама, включително в превозни средства, струващи под 10 000 долара.

На автомобилното изложение в Шанхай тази седмица BYD представи огромна изложба на превозни средства под четири различни марки, които превъзхождат тези на повечето други автомобилни производители. Компанията представя нови модели, вариращи от евтините Seal 06 и Sealion 06 – започващи съответно от около 100 000 юана ($13 700) и 160 000 юана – до Yangwang U8L, ултралуксозен триредов SUV, и Denza Z, концепция за спортен автомобил от висок клас.

След стремителния си възход в Китай, BYD се насочи в Европа през 2023 г. със смели амбиции. Бившият европейски шеф Шу каза миналия май, че BYD има за цел да бъде най-големият продавач на EV в региона до 2030 г.

Но компанията не успя да проучи европейските пазари предварително, изтъкват настоящи и бивши мениджъри, цитирани от Ройтерс. В красноречив пример BYD купи скъпо и високопоставено спонсорство на футболния шампионат Евро 2024 в Германия, където се обяви за производител №1 на „NEV“, което означава „ново енергийно превозно средство“. Това е термин, който обикновено се използва в Китай, за да опише комбинирания EV-и-хибриден сектор – но акронимът е безсмислен за немските клиенти.

Първоначалната дилърска мрежа на BYD също е твърде малка и твърде концентрирана в големите градове.

В Германия BYD сега планира да разшири дилърската си мрежа до 120 локации от 27 в момента, казва Давино от BYD, бивш мениджър на Stellantis, назначен да управлява Германия.

Германският е най-големият автомобилен пазар в Европа с 2,8 милиона продадени автомобила миналата година. BYD продаде по-малко от 2900 автомобила там през 2024 г. „Пазарът в Германия не е лесен“, изтъква Давино. „Основните неща все още липсват тук.

Един бивш мениджър на BYD сравнява националните пазари на Европа с „жаби в тиган“, всички скачащи в различни посоки, добавяйки: „BYD едва сега започва да научава това.“




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"