Пътническият ни жп транспорт страда от липса на всякаква конкуренция. Това коментира транспортният министър Караджов по време на публична дискусия за процедурата за възлагане на пътнически услуги с железопътен транспорт.
По думите му държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвачи, които могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт. Те ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, дестинации и маршрути на базата на чисто търговски принцип.
Според Караджов очакванията са тази мярка ще доведе до много по-високо качество на услугата за българските граждани, както и да предизвика допълнително обновление на подвижния състав, който в момента е в окаяно състояние.
БТА припомня, че в понеделник от Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) се обявиха против разделянето на три лота на услугата за железопътен превоз на пътници в България. „Ние сме против разделянето на лотове и няма никаква причина, никакво изискване от никого това да се прави – нито от Европейската комисия, нито в Плана за възстановяване и устойчивост„, каза тогава на пресконференция президентът на КНСБ Пламен Димитров. Той изтъква, че нашият пазар е малък, което прави възможно възлагането на услугата на един превозвач.
Процедурата за въвеждане на конкурентни оператори на железопътния пазар ще започне до края на юли, като ще бъде обявен търгът. Ще има три месеца за подготовка на офертите. Очаква се интерес да проявят не само български, но и чуждестранни оператори да проявят интерес. Между 30 октомври, когато ще бъде крайната дата за подаване на офертите, и 30 декември, трябва да се извърши класиране и да се подпише договор. По думите на министъра след това ще има 11-месечен срок за мобилизация на подвижен състав и на финансов и човешки ресурс, като 13 декември 2026 г. новите оператори могат да започнат работа паралелно с българския оператор.
Караджов изтъква, че подходът в разделянето на лотове е регионален и е съгласуван с Европейската комисия.
„Имаме яснота, че в тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез т. нар. субсидия. Той ще извършва това, което и сега държавният оператор извършва, но се надяваме по-добре. В следващия момент той трябва да може да доразвие и останалите услуги, да поеме и по-дълги маршрути и маршрути в други региони на свой собствен търговски риск. Това ще могат да го правят всички останали оператори. В първата стъпка нещата изглеждат сякаш се създават три по-малки монопола, но на следващия етап, в следващите години, това ще доведе до реално развитие на повече и по-качествени услуги за гражданите. Където се появи истинска конкуренция, обикновено печелят клиентите“, коментира още министърът.