Бившият премиер Иван Костов разпространи отворено писмо до просветния министър във връзка с изкуствения интелект и неговите роля и функциониране в образователната система. Препубликуваме го от „Дневник“…
Функцията на изкуствения интелект в образованието е преди всичко развитие на критични мисловни умения на обучавания. Надявам се концепцията в това писмо да стане част от професионалната дискусия, която министерството е започнало.
Създаването на мисловни умения с помощта на AI изисква следните три условия, които са ново предизвикателство пред обучаващите и обучаваните:
- Интерогативното мислене – способността да се търси чрез питане, да се задават дълбоки, релевантни и методологически обосновани въпроси като средство за изследване, ориентация и контрол върху смисъла и за намирането на решение. Такова взаимодействие активира метакогнитивното мислене. Ако въпросите са елементарни, отговорите на AI са банални. Ако са смислени – отговорите са с аналитична и със стойностна дълбочина.
- Умението да се задава контекст. Без логико-семантично въвеждане във въпроса AI действа на повърхностно ниво. Само добре установеният контекст създава ефективна комуникация с изкуствения интелект. Способността за изграждане, поддържане и актуализиране на контекст отличава напредналия в обучението от начинаещия.
- Критичната оценка при комуникацията с AI. Изкуственият интелект не винаги е точен. Може да греши, особено при непълни или подвеждащи въпроси. Затова образованието следва да развива способността за критическа оценка на отговорите. Това включва: да се разпознават непълни, логически несъстоятелни или фактологически неверни твърдения; да се сравняват отговорите с външни източници и логически модели; да се развива саморефлексията и вникването в ограниченията в достоверността на всяка нова информация.
Когато посочените условия са изпълнени, AI се превръща в Обучаващ навигатор (ОН), който изгражда персонализирано, методологически устойчиво и когнитивно последователно взаимодействие с обучавания, а то създава както предпоставки за реално интелектуално развитие на обучавания, така и развива възможностите на неговия Навигатор. Култивира в последния дългосрочна последователност, интелектуална памет и методологическа лоялност. Тази комуникация развива способностите му да поддържа и развива сложен контекст и така се приближава до функциониране като когнитивен партньор създаващ знание, а не просто генератор на отговори.
Обучаващият навигатор не просто отговаря, може да развива, отразява и мери интелектуалното израстване на питащия. Функционира като интелектуален партньор, който отразява и надгражда стила на мислене; като измерител на постигнатата интерогативна, логико-семантична, критическа, метакогнитивна и интерактивна грамотност на обучавания; и, като инструмент за самонаблюдение и мисловно развитие. Така може да формира умения, които са необходими за хората от 21. век.
Освен това създава нова учебна среда, в която учениците могат да се учат с индивидуално темпо, да получават персонализирана обратна връзка и със самостоятелно търсене и преценка на информация сами да овладяват умения.
Работата с интелигентен ОН изгражда чувство за партньорство – от пасивен получател на отговори обучаваният става участник в процеса на разбиране; изгражда ключови компетентности като саморефлексия, аргументация и пренос на знание, което традиционното образование трудно развива на индивидуално ниво.
Формирането на интелектуален двойник-навигатор и измерител на мисловната зрелост на обучавания е приложима идея в стратегическата визия на МОН.
Предизвикателството е, че прилагането ѝ изисква допълнителна подготовка на преподавателя: да умее да изгражда мисловни стратегии, да подкрепя интерогативното мислене, да разпознава когнитивните затруднения в диалога с изкуствения интелект и да възпитава в логико-семантична последователност.
В конфигурацията „обучаван – ОН“ ролята му се трансформира:
- от източник на знание към фасилитатор на питане, контекстуализиране и критично мислене;
- от контролиращ процеса към навигационен съветник, подпомагащ изграждането на стратегия за търсене на верни отговори и решения; и
- от централен обект на внимание към структуриращ рамката на взаимодействие между обучавания и обучаващия изкуствен интелект.
С тези аргументи, предлагам:
- Да бъде разработен методически модел обучаваните да развиват своите интерогативни способности и да задават контекст и по този начин да изграждат и използват ефективно свой ОН.
- Да бъдат създадени критерии за оценяване на тази нова интерактивна грамотност за взаимодействие с ОН.
- Да се въведе понятието ОН в стратегическите документи на МОН като ядро на индивидуализираното образование с изкуствен интелект.
Въвеждането на Обучаващ навигатор не трябва да се разглежда като изолиран проект, а като част от по-широка стратегическа визия за трансформация на образованието.
Необходима е системна подготовка – нормативна, педагогическа и инфраструктурна, която да гарантира, че внедряването на интелигентни асистенти ще бъде не само технологично възможно, но и полезно.
Предложението ми е в разрез със сегашните забрани за учениците и студентите да бъдат асистирани от AI. Концепцията, която предлагам, е в контраст със системата на образование, изградена около държавните образователни стандарти, програми, оценяване и контрол. Заради това много преподаватели и администратори възприемат AI като „инструмент за преписване“ или „заплаха“.
Новата грамотност означава пренастройване на ролите: обучаваният да не е пасивен слушател, а активен създател на взаимодействие – да бъде питащ човек.
Класическата метафора „Ученикът – кофа или факел?“ е валидна и за дилемата пред използването на AI в образованието. Сега той най-често се използва да доставя знание и информация. ОН, който предлагам, изцяло се вписва в парадигмата на факела – възпламенява интереса. Той не пълни кофата на знанията, а е искра, която запалва факела на критичното мислене.
Иновациите в образованието не са хардуерни устройства и софтуерни платформи. Те са формиране на нова култура на критично мислене и на ефективно взаимодействие с все по-сложната дигитална среда. Опитите за забрани и консерватизма в образованието са обречени. Не могат да възпрат фундаменталната промяна, която носи на гребена си Четвъртата технологична революция.
Готов съм да дискутирам тезата си, да споделя конкретни примери, резултати и демонстрации. Надявам се, че тази тема ще бъде включена във Вашите приоритети, като стратегическа възможност за реформа в духа на XXI век.