fbpx

Слаба 2024 година за автомобилния товарен транспорт в България

През 2024 г. автомобилният товарен транспорт в ЕС остава стабилен, като общият годишен обем достига 1 869 милиарда тон-километра, което е леко увеличение спрямо 1 857 милиарда през 2023 г. и представлява минимален ръст от 0,6% на годишна база, сочат данни на Евростат.

Полша продължава да води сред всички страни от ЕС по автомобилен товарен транспорт през 2024 г., регистрирайки общо 368 милиарда тон-километра, близо 20% от общия брой за ЕС. След нея се нареждат Германия с 281 милиарда (15%); Испания с 272 милиарда (15%); Франция със 174 милиарда (9%); и Италия със 153 милиарда (8%). Тези 5 страни представляват 67% от общия автомобилен товарен транспорт в ЕС.

Сред по-малките икономики значителни обеми бяха регистрирани и в Чехия (70 милиарда), Румъния (67 милиарда), Литва (66 милиарда) и Нидерландия (63 милиарда).

България е в компанията на 10-тина страни с по-скромни резултати, като за 2024 година у нас са регистрирани малко под 27 млрд. тон-километра. Този показател обаче е третият най-слаб за последните 10 години, като само през 2019 (20,5 млрд. тон-километра) и 2018-та (26,95) имаме по-слаби постижения. Спадът спрямо 2023 година (33,12) и 2022-ра (35,13) е осезаем.

По отношение на групите продукти, транспортирани през 2024 г., първите 10 са същите, както през 2023 г. Тази стабилност отразява постоянното търсене на транспорт в основните вериги за доставки, като храни, селско стопанство, строителни материали и химикали.

Хранителните продукти, напитките и тютюнът продължиха да доминират с 312 милиарда тон-километра през 2024 г., следвани от групирани стоки (различни стоки, транспортирани заедно) с 237 милиарда тон-километра.

Продуктите на селското, горското и рибното стопанство заемат трето място с 208 милиарда тон-километра, следвани от други неметални минерални продукти (137 милиарда), метални руди и други продукти от минното дело/добива (132 милиарда) и химикали (116 милиарда).




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"