Глобалните продажби на електрически превозни средства са нараснали с 21% на годишна база през юли, което е най-бавният темп от януари и спад от 25% през юни. Сред причините, изтъквани от фирмата за пазарни проучвания Rho Motion, цитирана от Ройтерс, е това, че инерцията в продажбите на plug-in хибриди в Китай е намаляла.
Китай е най-големият автомобилен пазар в света и представлява повече от половината от световните продажби на електрически превозни средства, които според данните на Rho Motion включват електрически превозни средства с батерии и plug-in хибриди.
Общият растеж на продажбите на автомобили се забавя през юли, като BYD, най-големият производител на електрически превозни средства в света, регистрира третия си месечен спад в регистрациите.
Сравнително слабото забавяне на общите продажби на електрически превозни средства обаче показва, че други пазари компенсират част от спада, като европейските продажби например се възползват от стимули, насочени към ускоряване на декарбонизацията.
Глобалните продажби на електрически превозни средства с батерии и plug-in хибриди са нараснали до 1,6 милиона бройки през юли, показват данни на Rho Motion.
Ръстът на продажбите на електрически превозни средства в Китай, който е бил средно 36% на месец през първата половина на годината, се е забавил до 12% през юли, тъй като преди това процъфтяващият пазар е бил забавен от пауза в някои правителствени схеми за субсидиране на електрически превозни средства и plug-in хибриди през 2025 г.
Китайските продажби достигат около един милион превозни средства. Европейските продажби скачат с 48% до около 390 000 бройки, докато продажбите в Северна Америка се покачват с 10% до над 170 000. Продажбите в останалата част на света нарастват с 55% до над 140 000 превозни средства.
Очаква се продажбите на китайски автомобили да се върнат към силен растеж от август, тъй като ще станат достъпни нови средства за схемите за субсидиране, докато намаляването на данъчните облекчения в САЩ за закупуване или лизинг на нови електрически превозни средства в края на септември ще навреди на търсенето там.
Междувременно главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Каелениус разкритикува плана на Европейския съюз за забрана на превозните средства, отделящи CO2, от 2035 г., присъединявайки се към хора от гласове, поставящи под въпрос целта, тъй като тя предстои за преразглеждане тази година.
Забраната, която според поддръжниците е от решаващо значение за зелените амбиции на Европа, ще бъде преразгледана през втората половина на 2025 г., като критиците твърдят, че това би затруднило европейските производители на автомобили, които вече се борят със слабото търсене, китайската конкуренция и разочароващите продажби на електрически превозни средства.
Нуждаем се от проверка на реалността. „В противен случай ще се движим с пълна скорост към стена“, посочва Каелениус пред бизнес ежедневника Handelsblatt, цитиран от Ройтерс, добавяйки, че европейският автомобилен пазар може да „се срине“, ако тя бъде въведена. Каелениус твърди, че потребителите просто ще побързат да купуват автомобили с бензинови или дизелови двигатели преди забраната.
Шефът на Mercedes-Benz, който е и ръководител на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA), вместо това призова за данъчни стимули и ниски цени на електроенергията на зарядните станции, за да насърчи преминаването към електрически автомобили.
„Разбира се, че трябва да декарбонизираме, но това трябва да се направи по технологично неутрален начин. Не трябва да губим от поглед нашата икономика“, изтъква Каелениус.