Президентът на САЩ Доналд Тръмп обмисля значително облекчаване на тарифите за автомобилното производство в САЩ, което би могло ефективно да елиминира голяма част от разходите, които плащат големите автомобилни компании. Това са коментирали пред Ройтерс републиканският сенатор Бърни Морено и представители на автомобилната индустрия.
„Сигналът към автомобилните компании по света е: вижте, правите окончателно сглобяване в САЩ: ще ви възнаградим“, изтъква Морено в интервю. „За Ford, за Toyota, за Honda, за Tesla, за GM, това са почти всичките пет най-големи производители на автомобили с местно съдържание – те ще бъдат имунизирани срещу тарифи“, отбелязва още той.
Морено, бивш търговец на автомобили, е член на Комисията по търговия на Сената, която отговаря за автомобилните въпроси и е активна по въпросите на автомобилната политика, уточнява Ройтерс.
Акциите на автомобилните производители се повишиха след новината – Ford затвори с ръст от 3,7%, компанията майка на Chrysler Stellantis се покачи с 3,2%, а GM затвори с ръст от 1,3%.
Удълженото облекчение на тарифите – ако бъде финализирано – би дало на автомобилните производители повече стимули да преместят производството на автомобили в Съединените щати, което би изпълнило ключова политическа заявка на Тръмп, насочена към създаване на повече работни места за американците.
През юни Министерството на търговията заяви, че до април 2026 г. планира компенсация за корекция на вноса, равна на 3,75% от препоръчителната цена на дребно за допустими автомобили, сглобени в САЩ, а след това втората година на 2,5%, за да се справи с тарифите от вносни автомобилни части.
Морено и представители на автомобилната индустрия заявиха, че Тръмп обмисля да запази компенсацията на 3,75% и да удължи срока на кредита до пет години, както и да я разшири до производството на двигатели в САЩ.
Морено изтъква още, че смята, че Тръмп скоро ще вземе окончателно решение. „Очевидно зависи от президента, но съм абсолютно развълнуван, че сега създаваме система за стимулиране, която наистина разделя само вносителите от тези, които произвеждат в Америка.“
По думите на Морено автомобилните производители със значително крайно производство в Съединените щати трябва да получат тарифни облекчения: „Вижте, в края на краищата, те правят точно това, което искаме – плащат добре на служителите в Америка и извършват крайно сглобяване в Съединените щати на автомобилите, които продават тук.“
Ройтерс припомня, че през май Тръмп наложи 25% автомобилни мита върху внос на превозни средства и авточасти на стойност над 460 милиарда долара годишно, но оттогава сключи споразумения за намаляване на тези мита за някои страни, включително Япония, Обединеното кралство и Европейския съюз.
Министерството на търговията заяви през август, че увеличава митата върху стомана и алуминий за повече от 400 продукта, включително множество авточасти на обща стойност 240 милиарда долара годишен внос. Частите включват автомобилни изпускателни системи и електрическа стомана, необходима за електрически превозни средства, както и компоненти за автобуси.
Отделно, администрацията на Тръмп отложи финализирането на новите тарифи за тежкотоварни камиони, които трябваше да влязат в сила тази седмица, и обмисля степента, в която ще наложи нови 25% мита.
GM заяви по-рано тази година, че компанията ще се изправи пред 5 милиарда долара брутни разходи, свързани с тарифите, тази година, докато Ford посочи брутен удар от 3 милиарда долара.