Търговските мита между еврозоната и Съединените щати се повишиха значително тази година. Тези мита увеличават цената на произведените в Европа стоки за клиентите в САЩ. Те вероятно ще намалят търсенето на европейски стоки и ще подтикнат някои фирми от нашата страна на Атлантика да свият своите операции и работна сила. Това означава, че търговските напрежения могат да се превърнат в причина за загуба на работни места в еврозоната, изтъкват авторите на анализ за блога на Европейската централна банка…
В проучването на потребителските очаквания на ЕЦБ през юли всички заети респонденти бяха попитани как последните съобщения за американски търговски мита са повлияли на вероятността да изгубят настоящата си работа. Настоящата публикация разглежда как работниците възприемат въздействието на увеличаването на митата върху сигурността на работното си място. Резултатите са ценна информация за разбирането на пазара на труда, а в крайна сметка – и на потреблението на домакинствата. Колкото по-ниска е възприеманата сигурност на заетостта, толкова по-голяма е вероятността работниците да започнат да заделят средства и да ограничат потреблението си.
Повечето работници не са по-притеснени отпреди
Митата действат като данъци, тъй като увеличават цената на внасяните стоки. Това важи както за стоки, използвани от американските фирми в производството им – например автомобилни части – така и за стоки, които потребителите купуват директно, като фармацевтични продукти. По този начин митата правят продуктите извън САЩ по-скъпи и по-малко конкурентоспособни на американския пазар. В резултат на това фирмите и потребителите може да преминат към други производители и да намалят търсенето на европейски стоки. Европейски фирми, които изнасят значителна част от продукцията си в САЩ, могат от своя страна да решат да намалят работната си сила. Така митата могат да засегнат сигурността на работните места на европейските работници.
Въпреки тези потенциални рискове, повечето европейски работници не са прекалено обезпокоени. Средно погледнато, мнозинството не смята, че стабилността на работата им е засегната от американските мита. Въпросът към тях е бил: „Като вземете предвид сектора, в който работите, как съобщенията за американските мита са повлияли на вероятността да загубите работата си?“ 85% от всички работници съобщават, че очакванията им за загуба на работа са останали непроменени или дори са намалели след увеличаването на американските мита. Това може да се дължи на факта, че работодателите им не биха били пряко засегнати от по-ниското търсене от страна на американските потребители. Въпреки това картината е различна за около 15% от работниците. Тази група действително възприема по-висока вероятност за загуба на работа, като 3% дори посочват, че шансът да изгубят работата си се е увеличил значително.
Работниците в износно ориентирани сектори са по-притеснени
Работниците в страни и сектори, които изнасят повече за Съединените щати, възприемат по-висок риск за работата си. Все пак, фирмите с преки бизнес отношения със САЩ са по-малко разпространени, отколкото човек би предположил. Според изчисления на Европейската комисия делът на фирмите и работните места, които са пряко свързани с износа за САЩ, варира от малко над 1% в Гърция до 6,7% в Ирландия. Това се сравнява с нетния процент на работници, които възприемат увеличение на риска от загуба на работа, спрямо тези, според които той намалява. Както може да се очаква, делът на работниците, които се страхуват повече от загуба на работа, е по-висок в страни, където работната сила е по-силно изложена на износ за САЩ, като Ирландия.

При по-внимателен поглед се вижда, че работниците в по-търговски ориентирани и циклични сектори – които в момента са под натиск и от други шокове, като високите енергийни цени – възприемат като по-вероятен нарастващия риск от загуба на работа след увеличаването на американските мита. По-конкретно, работниците в промишлеността, строителството или търговията се чувстват по-негативно засегнати от тези мита. Тези сектори или разчитат в по-голяма степен на износ за САЩ, или по принцип са по-уязвими на икономически възходи и спадове.
За разлика от тях работниците в публичния сектор или здравеопазването обикновено не предлагат своите услуги на американски клиенти. Търсенето на техните услуги също е в голяма степен независимо от общите икономически условия. Съответно, резултатите от CES показват, че работниците в тези сектори са много по-малко обезпокоени за работата си след увеличението на митата.
Работниците във финансовите услуги и ИКТ секторите също са по-изложени на въздействието на американските мита и съобщават за по-високи страхове от загуба на работа. Това е особено валидно за работници в Ирландия и Нидерландия, които са домакин на европейските централи на много американски компании и са много отворени икономики. Това означава, че работниците в тези страни са по-уязвими на по-строги търговски политики.

Освен това, работниците с ниски доходи се чувстват по-застрашени от своите колеги – особено в секторите, произвеждащи стоки. Това се дължи най-вече на по-силната им ангажираност в производствения сектор, където митата имат по-негативен ефект. Въпреки това, влошаването на перспективите за заетост може да влоши и икономическите очаквания за останалите, тъй като работниците, които очакват да загубят работата си, ограничават разходите си превантивно. Това се наблюдава и в еврозоната: по-специално домакинствата с ниски доходи са намалили разходите си за несъществени (дискреционни) стоки в очакване на влошаване на икономическата ситуация и по-високи цени. Това може да доведе до по-ниско търсене и да влоши допълнително ситуацията на пазара на труда – включително за фирми и работници, които не са пряко засегнати от американските мита.
Като цяло работниците възприемат, че рязкото увеличение на митата върху износа от еврозоната към Съединените щати вероятно няма да засегне техните работни места. Това изглежда разумно, тъй като повечето работни места не са пряко обвързани с износа за САЩ, а фирмите разполагат и с други варианти да се справят с увеличените мита, без да съкращават служители. Въпреки това, някои работници в по-засегнати сектори съобщават за повишени очаквания за загуба на работа. Това е важно при оценката на по-широките икономически последици от митата.
Предишни изследвания показват, че работниците, които очакват да загубят работата си, по-вероятно наистина я губят по-късно. Следователно, макар че директното въздействие на американските мита върху заетостта изглежда ограничено, ефектът им върху определени групи работници може да е по-силен и да доведе до допълнителен спад в доверието на фирмите и потребителите.