fbpx

ЕК обяви онлайн платформите и търсачки, попадащи под Закона за цифровите услуги

Еврокомисията определи, съгласно Закона за цифровите услуги (DSA), 17 много големи онлайн платформи (VLOP) и 2 много големи онлайн търсачки (VLOSE), които достигат до поне 45 милиона активни потребители месечно. Платформите са определени въз основа на потребителските данни, които трябваше да публикуват до 17 февруари 2023 г.:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Maps
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Големите търсачки:

  • Bing
  • Google Search

Сега въпросните компаниите ще трябва да изпълнят в рамките на четири месеца пълния набор от нови задължения по DSA. Те са насочени към овластяване и защита на потребителите онлайн, включително непълнолетни, като изискват от определените услуги да оценят и намалят техните системни рискове и да предоставят стабилни инструменти за модериране на съдържание, което включва:

По-голямо овластяване на потребителите:

  • Потребителите ще получат ясна информация защо им се препоръчва определена информация и ще имат право да се откажат от системи за препоръки, базирани на профилиране;
  • Потребителите ще могат лесно да докладват за незаконно съдържание и платформите трябва да обработват тези доклади внимателно;
  • Рекламите не могат да се показват въз основа на чувствителни данни на потребителя (като етнически произход, политически възгледи или сексуална ориентация);
  • Платформите трябва да етикетират всички реклами и да информират потребителите кой ги популяризира;
  • Платформите трябва да предоставят лесно разбираемо обобщение на обикновен език на своите правила и условия на езиците на държавите-членки, в които работят.
  • Силна защита на непълнолетните:
  • Платформите ще трябва да преработят своите системи, за да осигурят високо ниво на поверителност, сигурност и безопасност на непълнолетните;
  • Целевата реклама, основана на профилиране на деца, вече не е разрешена;
  • Специални оценки на риска, включително за отрицателни ефекти върху психичното здраве, ще трябва да бъдат предоставени на Комисията 4 месеца след определянето и публикувани най-късно една година по-късно;
  • Платформите ще трябва да преработят своите услуги, включително своите интерфейси, препоръчителни системи, правила и условия, за да намалят тези рискове.

По-старателно модериране на съдържанието, по-малко дезинформация:

  • Платформите и търсачките трябва да предприемат мерки за справяне с рисковете, свързани с разпространението на незаконно съдържание онлайн и с отрицателните ефекти върху свободата на изразяване и информация;
  • трябва да имат ясни правила и условия и да ги прилагат усърдно и непроизволно;
  • трябва да имат механизъм, чрез който потребителите да маркират незаконно съдържание и да действат експедитивно по уведомленията;
  • трябва да анализират специфичните си рискове и да въведат мерки за смекчаване – например за справяне с разпространението на дезинформация и неавтентичното използване на тяхната услуга.

Повече прозрачност и отчетност:

  • Платформите трябва да гарантират, че техните оценки на риска и тяхното съответствие с всички задължения на DSA са подложени на външен и независим одит;
  • Те ще трябва да предоставят достъп до публично достъпни данни на изследователите; по-късно ще бъде създаден специален механизъм за одобрени изследователи;
  • Те ще трябва да публикуват хранилища на всички реклами, показвани на техния интерфейс;
  • Платформите трябва да публикуват отчети за прозрачност относно решенията за модериране на съдържание и управление на риска.

До 4 месеца след уведомяването за посочените решения, определените платформи и търсачки трябва да адаптират своите системи, ресурси и процеси за съответствие, да създадат независима система за съответствие и да извършат и докладват на Комисията своята първа годишна оценка на риска.

Платформите ще трябва да идентифицират, анализират и преодолеят широк спектър от системни рискове, вариращи от това как незаконното съдържание и дезинформацията могат да бъдат разширени в техните услуги, до въздействието върху свободата на изразяване и свободата на медиите. По същия начин трябва да бъдат оценени и смекчени специфичните рискове, свързани с насилието онлайн, основано на пола, и защитата на непълнолетните онлайн и тяхното психично здраве. Плановете за намаляване на риска на определени платформи и търсачки ще бъдат обект на независим одит и надзор от страна на Комисията.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"