Twitter получи жълт картон от Европейската комисия, тъй като докладваните усилия за справяне с дезинформацията не успяха да постигнат усилията на Alphabet, Google, Meta Platforms, Microsoft и TikTok, съобщава Ройтерс.
Компаниите представиха доклади за напредъка по спазването на подсиления кодекс на практиките на Европейския съюз (ЕС) относно дезинформацията през последните шест месеца. Докладите включват данни за нереализираните рекламни приходи за участниците в дезинформацията, броя или стойността на приетите или отхвърлени политически реклами и открити случаи на манипулативно поведение.
Миналата година Европейската комисия свърза кодекса с новите правила за онлайн съдържание, известни като Закона за цифровите услуги, който позволява на регулаторите да глобяват компании с до 6% от глобалния им оборот за нарушения.
Заместник-председателят на Комисията Вера Йоурова изтъкна проблемите на доклада, предоставен от Twitter. „Разочарована съм да видя, че докладът на Twitter изостава от другите и очаквам по-сериозен ангажимент към техните задължения, произтичащи от Кодекса“, заявява Йоурова.
Изтъква се, че в доклада на Twitter липсват данни и не съдържа информация за ангажименти за овластяване на тези, които проверяват фактологията.
Комисараят, отговарящ за вътрешния пазар Тиери Бретон предупреди за тежки санкции. „В интерес на всички подписали е да спазват своя ангажимент за пълно прилагане на кодекса на практиките срещу дезинформация, в очакване на задълженията по Закона за цифровите услуги“, посочва Бретон той.
Активната неправителствена организация Avaaz посочва, че Big Tech не се справят. „Циркът в Twitter подкопава самите основи на кода. Те са поставили летвата толкова ниско, че никой не обръща внимание на провалите на други платформи“, казва директорът на кампанията Лука Никотра.
„Google постигна нулев напредък в сътрудничеството с проверяващите факти и наистина изостава по отношение на прозрачността и достъпа до данни. TikTok се опитва да навакса, но техният алгоритъм все още масово ускорява дезинформацията. Въпреки известния напредък, самият размер на Meta означава, че те често все още един от най-големите източници на дезинформация“, отбелязва още Никотра.
Следващите доклади се очакват през юли. Подписалите кодекса в четвъртък стартираха център за прозрачност, който позволява на граждани на ЕС, изследователи и неправителствени организации да имат достъп до онлайн информация за техните усилия в борбата с дезинформацията.