fbpx

Европа има проблем и с конкурентоспособността, и с витаенето в облаците

Докато правителствата на ЕС спорят за Цифровия омнибус* (Digital Omnibus), раздвоението в Европа е ясно: някои призовават за глобално конкурентни европейски шампиони, докато други се вкопчват в правила като GDPR** и Акта за изкуствения интелект***, които затрудняват разрастването на бизнеса, коментира публикация на изданието EU Tech Loop…

Докато представителите на държавите членки обсъждат предложения Цифров омнибус, европейците са разделени. Традиционно някои обяваяват тревога, виждайки Цифровия омнибус като заплаха за неприкосновеността на личния живот и дигиталните права на европейците, и поставят под въпрос законността на Омнибуса като цяло.

От друга страна, зад затворени врата, дори някои политици са съгласни, че може би предложението на Комисията (целящо да помогне на европейския бизнес) е трябвало да бъде дори по-амбициозно, предвид европейската традиция силно да се „разводняват“ смелите предложения.

В ЕС имаме разнообразен набор от мнения, който помага да се балансират политическите решения и влиянието им върху живота на европейците. Изглежда обаче, че европейският бизнес е бил твърде неактивен и недостатъчно гласовит през годините, което сега го изправя пред неадекватна реакция, когато се предлага дори скромна промяна на текущото положение чрез Омнибуса.

В днешно време много европейци витаят в облаците: те искат европейските бизнеси да станат по-големи, по-силни и следователно световно конкурентни, но без да се променят правилата, които самите компании наричат най-голямата пречка пред работата си.

Основните болезнени точки за европейските технологии: не американски, а европейски проблем
Интелектуално нечестните критици на Цифровия омнибус често прибягват до наричането му резултат от натиск и лобиране от САЩ. Въпреки това, истинският защитник на европейската конкурентоспособност, Марио Драги, многократно призовава за същите реформи, по които сега работи Европейската комисия.

Най-належащите проблеми за европейския бизнес остават същите: в допълнение към липсата на достъп до капитал, фрагментираните правила в целия ЕС, сложната регулаторна рамка, високите разходи за спазване на изискванията и регулаторната несигурност карат европейските компании да се фокусират върху спазването на правилата, вместо върху мащабирането и последващата конкуренция на глобално ниво.

Опростяването на Общия регламент относно защитата на данните (GDPR) остава „едно от най-ясните искания“ сред европейските компании. Нещо повече, GDPR е „повишил цената на данните с около 20% за фирмите от ЕС в сравнение с техните конкуренти от САЩ“.

Втора забележка засяга Акта за изкуствения интелект (AI Act). Драги изрично го нарече „още един източник на несигурност“ и призова за отлагане на изпълнението на Акта за ИИ за високорискови системи, „докато не разберем по-добре недостатъците“.

Няма магически решения: Цифровият омнибус е само първа стъпка
Макар че Цифровият омнибус е стъпка в правилната посока, както и Стратегията на ЕС за съюз за данни и предстоящата Проверка на дигиталната пригодност (Digital Fitness Check) както европейските компании, така и политиците не трябва да губят време. Те трябва да се възползват максимално от тези интервенции, като същевременно планират и разписват графици за планове Б и В.

Както при всичко останало, фундаменталната промяна в Европа се случва чрез множество инициативи и интервенции – и ще трябва да се постигне много повече, за да получат европейските бизнеси реални възможности да станат по-конкурентоспособни.

Тази седмица AI Chamber и група организации (включително Consumer Choice Center Europe), представляващи Чехия, Полша, Словакия, Унгария, Литва, Дания, България и други, изпратиха писмо до Съвета на Европейския съюз и членовете на Европейския парламент, призовавайки ги да се възползват от възможността, предоставена от Цифровия омнибус, и да се съсредоточат върху допълнителните промени, необходими за повишаване на конкурентоспособността на европейските компании.

Писмото изразява силна подкрепа за усилията на Европейската комисия с Цифровия омнибус, но подчертава, че обхватът може да е недостатъчен. Подписалите предлагат предложението за Цифров омнибус да се разглежда като първа стъпка, а не като крайна цел в подпомагането на европейския бизнес да стане по-дигитално конкурентоспособен.

Писмото призовава за опростяване на Акта за ИИ, отлагане на прилагането му с две години и гарантиране, че правилата за използване на легитимен интерес за развитие на ИИ са ясни, съгласувани и напълно хармонизирани в целия ЕС.

И накрая, писмото отправя лек удар към онези, които се застъпват за европейска стратегическа автономия, но искат „хем вълкът сит, хем агнето цяло“, без да правят значителни промени, които биха могли да бъдат полезни за растежа на европейския бизнес:

Не можем да се надяваме да постигнем истинска „стратегическа автономия“, ако сме неспособни да развиваме собствени фундаментални технологии.“

*Цифров омнибус (Digital Omnibus): Това е законодателно предложение на Европейската комисия, чиято цел е да опрости съществуващите правила (като GDPR), за да намали бюрокрацията за бизнеса. Терминът „омнибус“ в правото означава един закон, който променя или допълва няколко други закона едновременно. В случая идеята е да се премахнат противоречията между различните дигитални регулации на ЕС.

**GDPR (Общ регламент относно защитата на данните): Най-известният закон за защита на личните данни в ЕС, влязъл в сила през 2018 г. Той дава на гражданите контрол върху техните данни, но е критикуван от бизнеса заради тежките административни изисквания и високите глоби, които затрудняват иновациите и използването на данни за обучение на изкуствен интелект.

***Акт за изкуствения интелект (AI Act): Първият в света всеобхватен закон за регулиране на ИИ. Той разделя системите на такива с „неприемлив риск“ (които се забраняват), „висок риск“ (които подлежат на строг контрол) и „нисък риск“. Критиците (като Драги в текста) смятат, че той е приет твърде рано и създава пречки пред европейските технологични компании.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"