Под координацията на Европейската комисия органите на 26 държави-членки, Исландия и Норвегия са проверили 223 големи уебсайта за подвеждащи потребителски отзиви.
От комисията изтъкват, че почти две трети от анализираните онлайн магазини, пазари, уебсайтове за резервации, търсачки и сайтове за услуги са предизвикали съмнения относно надеждността на прегледите: В 144 от 223 проверени уебсайта властите не можаха да потвърдят, че тези търговци правят достатъчно, за да уверят, че отзивите са автентични, т.е., че са били публикувани от потребители, които действително са използвали продукта или услугата, които са прегледали.
Заключението на органите за защита на потребителите е, че най-малко 55% от проверените уебсайтове потенциално нарушават Директивата за нелоялните търговски практики, която изисква на потребителите да се представя достоверна информация, за да се даде възможност за информиран избор. Властите също така имат съмнения и още 18% от проверените сайтове.
Сред обявените констатации от проверките са:
104 от 223 проверени уебсайта не информират потребителите как се събират и обработват отзивите. Само 84 уебсайта правят подобна информация достъпна за потребителите на самата страница за преглед, докато останалите я споменават с „дребен шрифт“, например в законовите си условия.
118 уебсайта не съдържат информация за това как се предотвратяват фалшивите отзиви. В тези случаи потребителите нямат възможност да проверят дали отзивите са написани от потребители, които действително са използвали продукта или услугата.
176 от уебсайтовете не споменават, че стимулираните прегледи (например в резултат на парична награда) са забранени от техните вътрешни политики или, ако не, как те гарантират, че са маркирани като стимулирани.
Предстои националните органи да се свържат със съответните търговци, за да коригират техните уебсайтове и, ако е необходимо, да започнат действия за принудително изпълнение съгласно националните процедури.