През 2018 г. Илон Мъск работеше и през нощта и спеше във фабриките на Tesla Inc в Калифорния и Невада, докато компанията се бореше да увеличи производството на Model 3, припомня Ройтерс в свой коментар.
В понеделник Мъск заяви, че е работил цяла нощ в централата на Twitter в Сан Франциско и ще продължи да „работи и спи тук“, докато платформата за социални медии – която той наскоро придоби за 44 милиарда долара – не бъде поправена.
Мъск, който се самоопределя като „наномениджър“, а склонността му да работи дълги часове в моменти на криза е добре позната. Но дълбокото гмуркане на милиардера в Twitter след продължително изкупуване, което той се опита да отмени, кара някои инвеститори в Tesla да се тревожат за способността му да се съсредоточи върху ролята си на главен изпълнителен директор на най-ценния производител на автомобили в света.
„Инвеститорите на Tesla ще бъдат разочаровани“, казва Джийн Мънстър, управляващ партньор във фирмата за рисков капитал Loup Ventures. По думите му заради времето, което Мъск вероятно ще прекарва в Twitter инвеститорите в Tesla няма да се чувстват комфортно.
Мъск, който се очаква да свидетелства в съда за това дали пакетът от заплати от 56 милиарда долара в Tesla е оправдан, туитна в понеделник „Покрих и Tesla“, заявявайки, че планира да работи в производителя на електрически превозни средства през част от тази седмица. Tesla има офис в Пало Алто, Калифорния, и фабрика във Фремонт, Калифорния.
Акциите на Tesla паднаха с 50% от началото на април, когато той разкри, че е взел дял в Twitter. Продажбите на собствените акции на Tesla на Мъск – общо 20 милиарда долара, откакто той разкри дела си в Twitter – увеличиха натиска.
Tesla е изправена пред нарастващ брой предизвикателства – от опасения за търсенето в Китай до регулаторно проучване на твърденията, които прави относно способностите на своята технология за подпомагане на програмата „Автопилот“ в Съединените щати.
Досега този месец туитовете на Мъск за усилията му да рестартира Twitter представляват повече от две трети от публикациите му в платформата, която той придоби през октомври, сочат данни на Ройтерс. Tesla присъства само в 3% от туитове му от 1 ноември до 15 ноември, което е спад от средно почти 16% през предходните осем месеца.
Мънстър прогнозира, че очаква Twitter да погълне вниманието на Мъск през следващите шест до 12 месеца, добавяйки, че Tesla е по-развита компания и по-малко разчитаща на Мъск.
През последните дни Мъск каза, че работата му се е увеличила значително след покупката му в Twitter. „Имам твърде много работа пред мене“, заяви той във видео връзка по време на бизнес конференция в Индонезия, като каза, че работи „от сутрин до вечер седем дни в седмицата“.
„След като Twitter е насочен по правилния път, мисля, че е много по-лесно да се управлява от SpaceX или Tesla“, коментира Мъск по-рано този месец.
Инвеститорът на Tesla Рос Гербер, силен поддръжник на Мъск, каза във вторник, че Tesla трябва да намери заместник за своя много зает главен изпълнителен директор. „Мисля, че той най-накрая достигна точка, в която наистина се предизвика. Мисля, че трябва да намерят правилния човек. И честно казано, те просто нямат такъв човек.“
Бордът на Tesla изрази загриженост относно ангажимента на Мъск към SpaceX и няколко по-малки компании. Председателят на борда на директорите на Tesla Робин Денхолм посочва в имейл от 2018 г., че „минималното време“, което Мъск прекарва в Tesla, „става все по-проблематично“.
Друг член на борда, Айра Еренпрейс, отбеляза обаче, че на Мъск е плащано за резултати, а не за прекарано време, гледна точка, повторена от самия Мъск през 2021 г.
Мъск досега е доказвал, че съмняващите се грешат, а редица инвеститори заявяват очакванията си той да се справи с предизвикателството на Twitter. „Когато получите предприемач, който прави всичко, което е направил, трябва просто да му целуваме краката. Човекът е страхотен“, казва милиардерът инвеститор Тим Дрейпър пред Ройтерс.
„Мъск успя да направи това, което някои безуспешно опитваха от години – да смаже акциите на Tesla“, казва в друга гледна точка анализаторът на Wedbush Даниел Айвс.
Той нарича Twitter „албатрос“, „пилеене“ и „яма за пари“ за Мъск. „Цирковото шоу в Twitter бавно започва да оказва влияние върху девствената EV марка на Tesla“, каза той.