Tesla ще отвори част от своята мрежа за зареждане в САЩ за електрически превозни средства (EV), произведени от конкуренти. Това е част от федерална програма за 7,5 милиарда долара за електрифициране на националните магистрали за намаляване на въглеродните емисии, съобщиава администрацията на Байдън, цитирана от Ройтерс.
Подобен ход може да помогне за превръщането на Tesla в универсалната „бензиностанция“ в ерата на EV – и рискува да подкопае конкурентното предимство на превозните средства, произведени от компанията, която има изключителен достъп до най-голямата мрежа от високоскоростни „суперчарджъри“ в Съединените щати.
До края на следващата година Tesla ще има 3500 нови и вече съществуващи суперзарядни устройства по коридорите на магистралите, както и 4000 по-бавни зарядни устройства на места като хотели и ресторанти за клиенти, които не са Tesla, каза администрацията.
Официален представител на Белия дом заявява на брифинг, цитиран от агенцията, че Tesla ще отговаря на условията за субсидия – включително преоборудване на съществуващия си автопарк – стига нейните зарядни устройства да позволяват зареждане на други превозни средства с федерално поддържан стандарт за зареждане, наречен CCS.
Tesla има 17 711 суперзарядни устройства, което представлява около 60% от всички бързи зарядни устройства в САЩ, които могат да добавят стотици мили пробег за час или дори по-малко. Има и близо 10 000 зарядни устройства за „дестинация“ с щепсели на Tesla, които могат да презареждат превозно средство за една нощ.
Отварянето на достъп до мрежата на Tesla би било бърза победа за амбициозна федерална програма за изграждане на 500 000 EV зарядни устройства до 2030 г. спрямо 130 000 в момента.
Tesla бяха „едни от първите в това пространство. За нас беше изключително важно всички да бъдат включени в разговора“, коментира координаторът на инфраструктурата на Белия дом Мич Ландрийо на брифинг за пресата преди съобщението, наричайки Мъск конструктивен и „много отворен“.
В разговор с високопоставени правителствени служители миналата година Мъск посочи, че „намерението му е да работи с нас, за да направим мрежата си оперативно съвместима“, съобщава още Зайди.
Собствениците на Tesla спират на място за зарядно, включват колата си със собственото устройство за зареждане на Tesla и станцията автоматично започва зареждане и таксува сметката на собственика на колата. За да добавите собственици, които не са Tesla, ще е необходим потенциално различен щепсел и начин на плащане.
Всички водачи на електромобили ще имат достъп до тези станции чрез приложението или уебсайта на Tesla, уточняват от администрацията. „Tesla наистина има хардуерно и софтуерно решение“, за да позволи CCS, увери представител на Белия дом на брифинга за пресата.
Инвеститорите и други, свързани с електромобилите в САЩ, чакаха действия по отношение на зарядните устройства от Мъск, който в средата на 2021 г. обяви, че целта на неговата мрежа за зареждане е „да не създава оградена градина и да я използва, за да пребие нашите конкуренти“. От 2021 г. компанията е отворила някои суперчарджъри в Европа и Австралия за собственици, които не са от Tesla.
Анализатори коментират, че размерът на заложените федерални средства означава, че Мъск трябва или да действа по плана, или да рискува други компании, като EVgo Inc и ChargePoint Holdings Inc, да превземат пазара.
„Парите, включена в Националната програма за инфраструктура за електрически превозни средства, осигурява силен стимул за Tesla да адаптира стратегията си, за да включи инсталирането на CCS портове“, смята Сам Хюстън, старши анализатор на превозни средства в Съюза на загрижените учени, цитиран от Ройтерс.
Отварянето на нейните мрежи може да увеличи финансирането и потока от приходи за Tesla, но може да подкопае уникалността на марката и да се окаже предизвикателство за автомобилния производител да управлява мрежата, заявяват още анализатори.