fbpx

В битка за данни от автомобилите в ЕС, застрахователи и други искат закони

Голяма група застрахователи, лизингови компании, сервизи за автомобили и други призовават Европейската комисия скоро да предложи правила за справедлив достъп до ценни данни за превозни средства, опасявайки се, че по-нататъшните забавяния могат да доведат до отлагане на инициативата след изборите за Европейски парламент през 2024 г., пише Ройтерс.

Компании в Европа и извън нея се борят за контрол над „перлата в короната на ерата на свързаните автомобили“, а именно данните на производителите на автомобили, обхващащи всичко – от навиците на шофиране до разхода на гориво и износването на гумите, които могат да се използват за насочване към услуги, генериращи приходи.

Въпреки че в момента ЕС обсъжда Закона за данните – проектозакон, уреждащ използването на потребителски и корпоративни данни, застрахователите и други настояват за регулиране, специфично за автомобилния сектор. Предложение се очаква скоро, след като миналата година Европейската комисия стартира консултация.

Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на лизинговата компания ALD, която разчита на данни за превозни средства за широк спектър от услуги, изтъква, че ако специфичното за сектора законодателство бъде внесено сега, то може да бъде прието преди изборите през 2024 г. След това съществува риск нова комисия, вероятно с нови приоритети, да го остави на заден план, потенциално забавяйки въпроса с години.

„Това, което разбираме, е, че в предложението, което трябва да бъде внесено, няма да има специфично за сектора законодателство, което според нас е основен проблем“, казва Албертсен, който по-рано този месец се обърна директно към ръководителя на ЕС по антитръстовите въпроси Маргрете Вестагер.

Десет индустриални групи също писаха до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен през януари, призовавайки да се сложи край на „многократните забавяния“.

В момента Комисията работи върху оценка на въздействието на своето предложение, обяви неин говорител. „На този етап не можем да предрешим съдържанието на окончателната оценка на въздействието и последващия график“, добавят от Брюксел.

Говорител на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) отбелязва, че Законът за данните ще гарантира справедлив достъп до данните за автомобилите, така че „допълнителното законодателство за достъпа до данните в автомобила едва ли ще постигне повече“.

След като подразделението на Societe Generale завърши закупуването на холандския конкурент LeasePlan, то ще разполага с автопарк от 3,3 милиона превозни средства. Платформата за споделяне на автомобили на компанията в момента събира данни чрез безжични устройства, за да извършва диагностика, да чете километри, да проверява индикаторите за гориво и да разпределя автомобили между потребителите.

Лизинговата компания също управлява застрахователен продукт „плащаш, както шофираш“, който възнаграждава доброто поведение на водача. „Ние просто искаме данните да бъдат предоставени по икономически жизнеспособен начин“, казва заместник-главният изпълнителен директор на Arval Барт Бекерс, добавяйки, че компании като неговата са щастливи да плащат на производителите на автомобили за това.

Френската технологична компания Munic също монтира безжични устройства към превозни средства за събиране на данни. „Ако няма повече достъп до данни, ще трябва да намерим друг бизнес“, изтъква изпълнителният директор Аарон Соломон, цитиран от Ройтерс.

Говорител на BMW заявява обаче, че производителят на автомобили разполага със система от 2018 г., която позволява на клиентите да споделят данни с всяка трета страна. „За съжаление, много играчи, които твърдят публично, че имат нужда от достъп до данни в автомобила, никога не са се опитвали да използват системата“, обръща внимание той.

Междувременно автомобилни производители като Stellantis имат свои собствени планове за големи данни. Очаква се да генерира 20 милиарда евро годишно до 2030 г. от софтуерни продукти и абонаментни услуги.

Оставянето на данни в ръцете на големите производители на превозни средства „не засилва конкуренцията“, казва Кристоф Лаутервасер, управляващ директор на Allianz Center for Technology, изследователски институт, собственост на Allianz (ALVG.DE).

Изпълнителният вицепрезидент на Michelin Лорейн Фрега е на мнение, че голямо разнообразие от стартиращи компании са се появили, за да предлагат услуги, използващи данни за автомобили, но тези малки компании не могат да набират капитал, докато няма яснота от Европейската комисия.

Ние сме много загрижени“, казва Фрега. „Забавянето само по себе си е наистина вредно и за цялостната икономика.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"