fbpx

Законът за цифровите пазари в ЕС не работи: нужни са дълбоки реформи или отмяната му

Еврпейският център за международна и политическа икономия (ECIPE) и Европейското партньорство за публична политика (EPPP) публикуваха доклада: „Ами ние? Реакцията на потребителите на Закона за цифровите пазари“, който разглежда въздействието на Закона за цифровите пазари (DMA) върху потребителите в източния фланг на Европейския съюз. Проучването се основава на мащабно регионално проучване, проведено от Ipsos през юли 2025 г. и поръчано от EPPP, като са интервюирани 3500 потребители в седем страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) – Словакия, Чехия, Унгария, Словения, Хърватия, Латвия и Литва, отбелязва изданието EU Tech Loop което представя основните акценти  и заключение на доклада…

Преди сме писали за това как потребителското преживяване в ЕС се е влошило след въвеждането на DMA: най-иновативните услуги стартират много по-бавно, отколкото в САЩ, някои функции никога не пристигат, а широките правила за оперативна съвместимост могат също да подкопаят безопасността на потребителите.

Докато Европейската комисия остава ангажирана със стриктното прилагане на DMA, ECIPE и EPPP твърдят, че DMA се нуждае от задълбочена преоценка и направо – отмяна.

Потребителите в ЦИЕ: ниска информираност за DMA, съгласни са с продажбата на своите данни срещу безплатни услуги

Докладът повтаря една болезнена истина: потребителите в Централна и Източна Европа до голяма степен не са запознати с европейската цифрова политика, включително и със Закона за цифровите пазари: „80 процента от потребителите не са запознати с DMA“

Проучването показва, че в ЦИЕ мнозинството използва Google Търсене, Facebook и LinkedIn, като не се забелязват очевидни алтернативи:

70 процента от потребителите разчитат на Google Търсене многократно на ден. Повече от 75 процента използват Facebook ежедневно и почти половината не използват никакви алтернативи на услугите на Google или Meta. За професионалното общуване LinkedIn доминира още по-силно – над 60 процента от потребителите го използват изключително.“

Въпреки че повечето респонденти не са запознати с DMA, мнозина са забелязали промени в своето преживяване, откакто той влезе в сила:

Все пак 39 процента съобщават, че се нуждаят от повече стъпки, за да завършат задачи, които някога са били прости. Около една трета намират своите дигитални преживявания за по-малко безпроблемни и по-объркващи след промените, свързани с DMA.“

В типично европейски стил, над половината от анкетираните в ЦИЕ подкрепят строги правила за цифровите платформи, но въпреки това не желаят да плащат за услуги без реклами и са съгласни със събирането на данни в безплатните такива:

55 процента от анкетираните подкрепят строги правила за цифровите платформи, дори ако това забави въвеждането на нови функции. И все пак 60–69 процента продължават да приемат широко събиране на данни в замяна на безплатни услуги. Само едноцифрено малцинство е готово да плати за абонаменти без реклами или с подобрена поверителност (напр. платения план на Meta).“

Липса на информация отностно алтернативи

Потребителите, търсещи алтернативи на доминиращите цифрови платформи, имат различни опции в зависимост от приоритетите си.

В сферата на търсенето, DuckDuckGo и Brave Search предлагат силен фокус върху поверителността, като DuckDuckGo не проследява търсенията и не създава „филтърни балони“, докато Brave Search се отличава с това, че използва собствен, независим метод на индексация.

В областта на социалните мрежи и комуникацията алтернативи като MeWe и Telegram набират популярност. MeWe е социална мрежа без реклами, която категорично се ангажира да не проследява потребителските данни, а Telegram е предпочитан като сигурен инструмент за комуникация и управление на големи общности и публични канали.

Накрая, за професионалното ползване на мрежата, Xing и Meetup предоставят различни подходи: Xing е силно фокусирана върху пазара в немскоговорящите страни и Европа, докато Meetup е насочена към свързване на професионалисти чрез локални събития и срещи, а не само чрез онлайн профили.

Тези платформи дават възможност на потребителите да избират услуги, които поддържат по-голяма поверителност, специализиран фокус или децентрализирана структура, но често биват игнорирани заради популярността и фамилиарността на основните технологични гиганти.

Два изхода: отмяна на DMA срещу целенасочени реформи

Докладът предлага два пътя за европейските политици: или отмяна на ex-ante DMA и връщане към прилагане на конкурентното право за всеки конкретен случай, или реформа на DMA чрез премахване на задължения, които може да звучат силно на хартия, но не носят полза за потребителите.

ECIPE и EPPP заявяват, че най-добрият вариант е пълната отмяна на DMA, като по този начин се избегнат „клопките на неясните, универсални задължения, които ограничават иновациите и влошават услугите“. Авторите твърдят, че този подход би елиминирал общите ex-ante правила, които „предполагат вреда, преди тя да настъпи“ и би осигурил гъвкавост, като по този начин защитава потребителското преживяване, без да накърнява достъпа до нови и иновативни услуги.

Вторият предложен вариант е намаляване на обхвата на DMA с целенасочени реформи, насочени към истинско подобряване на потребителското преживяване. ECIPE и EPPP твърдят, че ЕС трябва да преразгледа задълженията за оперативна съвместимост, да отпаднат правилата, които не подобряват благосъстоянието на потребителите, да осигури неутралност, като прилага задълженията, използвайки обективни критерии (а не произхода на фирмата), и да защити иновациите, като замени широките ограничения с по-умерени правила.

Реформиране на DMA: три члена са приоритет

Предложенията за реформа на DMA изискват Европейската комисия да предприеме два ключови хода: първо, да спре прилагането на Член 7 (оперативна съвместимост) и Член 6, параграф 4 (достъп до пазари). Това временно прекратяване е необходимо, докато не бъдат гарантирани безопасността, поверителността и качеството чрез единни стандарти, като шифроване от край до край и независима сертификация. Основната логика е, че отварянето на големи и сигурни платформи без предпазни мерки води до риск от измами, зловреден софтуер и по-слабо криптиране, което пряко вреди на потребителите. Второ, докладът призовава за преоценка и отмяна или спиране на Член 6, параграф 5 (забрана за самопредпочитане), тъй като понастоящем той принуждава премахването на интегрирани функции (като карти или пазаруване), което води до повече стъпки за потребителите и не успява да демонстрира измерими ползи за тяхното благосъстояние.

  • DMADigital Markets Act (Закон за цифровите пазари). Това е регламент на Европейския съюз, който има за цел да направи цифровите пазари по-справедливи и по-конкурентни, като определя правила за големите онлайн платформи, наричани „пазачи на данни“ (gatekeepers).
  • ECIPEEuropean Centre for International Political Economy (Европейски център за международна политическа икономия). Независима фабрика за идеи, фокусирана върху въпроси на международната политика и икономиката.
  • EPPPEuropean Public Policy Partnership (Европейско партньорство за публична политика). Друга организация, участвала в публикуването на доклада.
  • UXUser Experience (Потребителско преживяване). Отнася се до това как човек се чувства, докато взаимодейства с даден продукт, система или услуга (в случая – с цифровите платформи).
  • Ex-ante – Латински термин, означаващ „преди събитието“ или „предварително“. В контекста на DMA, това означава, че правилата се прилагат превантивно към големите платформи, преди да е настъпила потенциална вреда за конкуренцията.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"