Правителствата по света трябва да съберат допълнителни 3 трилиона долара, за да постигнат устойчиви и приобщаващи цели за икономически растеж през това десетилетие. Разходите в развиващите се пазари се равняват на 4 процента от брутния вътрешен продукт и 16 процента за страните с ниски доходи. Как могат държавите да финансират такива зашеметяващи ценови етикети? Големи градове като Делхи и Лагос показват път напред: по-ефективното данъчно облагане на имотите може да изиграе значима роля за повишаване на приходите на местно ниво, позволявайки на страните да инвестират повече в своите хора, показва нов анализ на МВФ, публикуван м блога на фонда. Предишни изследвания на фонда показаха, че страните имат достатъчно потенциал да съберат повече вътрешни данъчни приходи, ако имат нужда от тях – до 5 процентни пункта от БВП за две десетилетия…
Разбира се, политическите предизвикателства на такива реформи далеч не са тривиални, тъй като последните събития в няколко страни показват, че повишаването на данъците може да предизвика социални вълнения. По-ефективните данъци върху недвижимите имоти имат предимство в това отношение: тъй като се събират и изразходват на местно ниво, те могат да бъдат политически по-малко предизвикателни от увеличенията на широкообхватните национални данъци.
Повтарящите се данъци върху недвижимата собственост биха могли да помогнат на местните правителства да контролират богатството, генерирано чрез интензивна строителна урбанизация. Справедливото генериране на такива приходи е особено важно предвид трудността в развиващите се страни да облагат доходите и имущественото състояние, които могат да бъдат силно мобилни.
Привлекателността на имуществените данъци е ясна, когато погледнем приходите, събрани в напредналите икономики: повече от 1 процент от БВП средно в страните от ОИСР и близо 3 процента в някои напреднали икономики. За разлика от това, те повишават само около 0,1 процента от БВП в развиващите се Азия и Африка.
Постигането на такъв голям растеж изисква подобряване на покритието на данъка върху имуществото и справяне с предизвикателствата на капацитета при оценяването на недвижими имоти като начини за обръщане на сегашното слабо представяне на приходите. Новите технологии за идентификация на собствеността и опростените методи за оценка станаха широко достъпни. С реформи в политиката и по-добри технологии, периодичните приходи от данък върху имуществото в развиващите се страни трябва да бъдат поне 10 пъти по-високи от настоящите нива.
Местни приходи и разходи
Когато са добре проектирани, имуществените данъци се превръщат в надеждна и прогресивна форма на общинско финансиране. Те повишават отчетността на местните правителства, тъй като постъпленията могат да се използват за финансиране на по-добри местни обществени услуги и облагат с данъци увеличението на богатството на тези, които притежават недвижими имоти, които са поскъпнали поради урбанизацията и свързаното с това развитие на обществената инфраструктура. Тясната връзка на местно ниво между приходите и разходите предпазва данъците върху собствеността от националната политика и налага по-високи стандарти за отчетност на местните съвети за ефективно използване на ресурсите.
Националното законодателство трябва да регулира до каква степен могат да се различават данъците върху собствеността в дадена страна, ограничавайки различията в нивото на местните обществени услуги, финансирани от този източник. Общините трябва да ограничат освобождаванията до тесен кръг обществени организации, а пропуснатите приходи трябва редовно да се отчитат.
Въздействието върху „богатите на активи, но иначе бедни“ домакинства като пенсионерите може да бъде смекчено чрез отлагане на данъците до продажбата на имота, в който момент се дължи пълно плащане.
Сателити и дронове
Най-добре е да се предприеме постепенен подход към реформата на данъка върху собствеността, като се използва модерна технология за разширяване на обхвата на данъците, базирани на площ (изразени като фиксирана ставка на квадратен метър). Целта трябва да бъде преминаване към данъци върху имотите, базирани на пълна стойност, през следващите години, тъй като страните придобиват опит в прилагането и информацията за пазарните цени се записва щателно за периодична оценка на имотите.
Съвременната технология за картографиране, като сателитни изображения и въздушна фотография от дронове, може да се използва за бързо проследяване на разширяването и покритието на данъците върху имотите за всички парцели, които трябва да бъдат включени във фискалния регистър.
Индийските служители в Делхи и по-големия град Бангалор започнаха да използват сателитни изображения, за да картографират имоти в географска информационна система. В Африка няколко общини постигат впечатляващ напредък. Лагос увеличи събирането на данъци пет пъти до над 1 милиард долара през 2011 г. чрез разширяване на основата на своя данък върху имуществото, съчетано с по-добро правоприлагане.
Повишената прецизност на сателитните изображения позволява точното измерване на площите и разработването на фискални регистрационни карти, които изобразяват сградите и техните промени. Това позволява бързото внедряване на данък върху имотите, базиран на площ, докато капацитетът за оценка не напредне, за да мигрира към система за данък върху имотите, базирана на пазарната стойност, която може да събере повече приходи.