Публикуваме анализа на Боб Лидън[i] с негово разрешение, в превод и редакция на доц. Красен Станчев…
ЕС наскоро обяви частични финансови санкции срещу Русия, предназначени да поддържат движението на плащанията за енергия. ЕС възприе виждането – опровергано по-долу, че руските банки в списъка на санкционираните ще бъдат отрязани от SWIFT, глобалната финансова телекомуникационна мрежа, напълно или частично. Следователно съюзът забрани сделките само със седем банки, като пощади Сбербанк, Газпромбанк и всички останали. Възможността за налагане на пълна забрана, но с „безопасен коридор“ през SWIFT за енергийни плащания съществува, но не беше взета. Освен това ЕС пропусна да спомене, че собственият му стремеж да превърне съюза, Европейското икономическо пространство и редица прилежащи им територии с разширение в единна вътрешна зона за плащания в евро го направи неспособен да идентифицира, още по-малко да спре, незаконните парични потоци, където и двете крайни точки на плащането са в зоната на SEPA (Single Euro Payment Area).[2] Тази дезинформация възпира Еврозоната от възстановяване на щетите от онова, което тя е възприела от своите технократи по системи на международни плащания, откакто е учредено еврото.
Проектът SEPA е в основата на целта на ЕС за създаване на единен пазар със свободен поток на стоки и пари и при условия на плащане, приложими за вътрешния пазар, което означава:
- Без валутна конвертация,
- Еднакво третиране, правна рамка, структура на таксите и графиците на разплащане, независимо от това къде сметката е установена в зоната на SEPA и независимо от това къде е регистриран титулярът на сметката,
- Липса на задължение за статистическа отчетност до централната банка на държавата-членка относно „трансграничните плащания“,
- При това „трансгранично“ може да означава, че всяко или цялото плащане е в чуждестранна валута и/или е между местно и нерезидентно лице и/или пътува през границата на държавата-членка,
- Липса на регулации за контрол върху сделките.
SEPA е предназначена да бъде „свободен пазар“, но е проектирана от технократи и е ограничена от поредица регламенти и директиви на ЕС. Свободният пазар в този случай е просто оксиморон. Установен е монопол с Регламент (ЕС) 260/2012 за формата на XML данни ISO2022. Банковите сметки се идентифицират с IBAN или международен номер на банкова сметка – друг стандарт на ISO. Регламент (ЕС) 847 от 2015 г. позволява IBAN самостоятелно да се използва за идентифициране на платеца и получателя за плащане с двете крайни точки в зоната на SEPA: не се изискват име и адрес или причина за плащането.
IBAN е внедрен по такъв начин, че съобщението за плащане може да се състои изцяло от цифрови знаци, с изключение на първоначалния двубуквен код на държавата, например:
CY17 0020 0128 0000 0012 0052 7600 за сметка в Кипър или
LT12 1000 0111 0100 1000 за сметка в Литва.
Съобщението е анонимно и не може да бъде проверено за санкционирано лице или организация. Плащането може да бъде до 1 милиард евро. След това имате услугата виртуални IBAN, предлагана от множество банки и компании за финансови технологии (финтех): институцията, за която IBAN може да бъде идентифициран, няма файл за надлежна проверка на „Знай своя клиент“ за това от кого се използва IBAN.
Добавете и т.нар. златни паспорти, издадени от различни държави-членки, и над 700 санкционирани лица и повече от 50 санкционирани организации, и ще придобиете представа колко много юридически и физически лица могат да продължат да използват своите сметки в зоната на SEPA, свободно и необезпокоявано, докато участващите банки и финансови технологии остават в режим на сътрудничество с тях.
Положението е по-добро, когато се използва установеният преди SEPA формат за данни в SWIFT. Това са известните „MT“ [на английски – message type]: съобщенията, които са подредени в серии, всяка серия е маркирана с бизнес домейн и всяко отделно съобщение в поредицата има номер и име от три знака, което го идентифицира като отделен.
Когато трябва да се идентифицира серия, оформлението 1nn или 2nn се използва за означаване на всички съобщения в тази серия. Платежните системи TARGET2 и EBA EURO1 планират да мигрират към ISO20022 XML, но засега се използва SWIFT MT. BIC (или бизнес идентификационен код, т.е. пощенската кутия на член в системата SWIFT) кодовете на санкционираните руски банки трябва да се виждат в свързаните съобщения за плащане. Плащането не трябва да достига до тази банка, когато тя е член на платежната система или нейният BIC е директно адресиран чрез платежната система. „Пряко адресиран“ тук означава, че таблиците за маршрутизиране в рамките на платежна система идентифицират кой член на системата представлява друга институция, така че плащанията да се извършват безпроблемно към члена на системата и след това към другата институция.
В границите на вселената от съобщения на SWIFT MT, достъпът към SWIFT (и съответно достъпът до платежната система) може да бъде забранен на пет нива, различно или дори обратно на възприетото от ЕС:
- SWIFT изключва всички членове, чийто BIC има „RU“ на пета и шеста позиция, като SABRRUMM – Сбербанк в Русия;
- SWIFT изключва BIC-овете на контролирани от Русия субекти извън Русия, като DOBAnnnn – VTB Bank (Europe) SE, базирана в Германия, но оперираща основно чрез своя клон във Виена, бившата Donau Bank AG;
- Отделни членове анулират „RMA“.[ii] Това е средството, чрез което институциите позволяват на „ценностните послания“ да достигат едно до друго;
- Отделните членове спират до пълно прекъсване на връзката, като подлагат трафика си на RMA+: те избират конкретни „ценностни съобщения“ за обмен и всички останали ще се провалят.
- Отделни членове на разплащателната система мога да добавят страна (лице, организация или банка) към своите списъци със санкционирани субекти и всяко платежно съобщение, съдържащо техните данни, ще бъде отклонено от нормалния процес на обработка и ще бъде под надзора на отдела за финансови престъпления на члена.
Казаното разкрива лъжовността на твърденията, че еди кои си банки са напълно отрязани от SWIFT.
Лесно може да се създаде „безопасен коридор“ за плащания за енергия, които са плащания на клиенти, а не плащания на финансови институции. Това ще са плащанията на клиенти, като в серията съобщения SWIFT MT1nn, за разлика от серията SWIFT MT2nn за плащания на финансови институции, серията SWIFT MT5nn за движение и плащане за ценни книжа и серия SWIFT MT7nn за операции по търговско финансиране, като акредитиви и други подобни.
Централните банки на страните, които са платци на руски ресурсни доставчици биха могли да издават списъци с одобрени платци и получатели, плащанията между които за одобрени цели ще бъдат освободени от пълна забрана за сделки с всички руски банки. Пълната забрана ще доведе до това, че всички платежни нареждания, цитиращи руска банка като „Сметка с институция“, ще бъдат пренасочени към отдела за финансови престъпления на банката на платеца – по петия от изброените по-горе начини.[iii]
Обемът на плащанията ще бъде нисък, въпреки че тяхната стойност ще бъде висока: следователно банките на платците могат да управляват процеса на наблюдение в своите звена за финансови престъпления за освобождаване на енергийни плащания въз основа на съпоставяне на съдържанието на съобщението за плащане с фактурите, подадени от платеца, и на присъствието на платеца и получателя в одобрения списък на централната банка и на декларацията за одобрените цели. По този начин банките на платците ще възстановят процеса на валутен контрол, който разплащателните технократи изхвърлиха от употреба след 1 януари 1999 г., когато беше пуснато в платежен оборот еврото.
Технократите специалисти по разплащателни системи всъщност са осакатили способността на ЕС да налага ефективни санкции върху плащанията в евро в зоната на SEPA, за които би било възможно използването на XML формата на данни ISO20022. Противно на това, което ЕС заяви, санкциите могат да бъдат именно ефективни, ако се налагат чрез класическия формат на SWIFT плащания, с „безопасен коридор“ само за енергийни плащания. Изглежда, че е време ЕС да си намери нов екип от експерти по плащанията.
[i] За първи път публикувано на 16 март тази година от Institute for Research in Economic and Fiscal Issues IREF (Payment technocrats have crippled EU’s ability to impose biting sanctions on Russia). Авторът е съдружник в Cobden Partners (б.р.)
[ii] RMA или Relationship Management Application, или „приложение за управление на взаимоотношения“ и „съобщенията за стойност“ са съобщения, които нареждат плащания, движение на ценни книжа и други подобни; типично съобщение без стойност би било съобщение за непланирана банкова ваканция
[iii] Платежното нареждане ще бъде дадено чрез MT101 Искане за превод или чрез собствена система за електронно банкиране на банката на платеца, която е уловила същите данни. Плащането ще бъде извършено чрез MT103 Кредитен превод за един клиент. И в двете SWIFT съобщения „Сметка с институция“ се попълва като BIC на банката на получателя под опция А („предпочитаната опция“ в Справочното ръководство за съобщения на SWIFT) в поле 57a и се преобразува от MT101 до MT103.