fbpx

Планираният ръст на социалноосигурителни вноски ще намали разполагаемия доход на служителите и ще увеличи единичните разходи за труд за работодателите

Това е много кратък анализ на вероятния ефект от увеличаването на „социалните осигуровки“ (СО), де факто – данъци върху труда. За цялостния ефект от проектобюджета на държавата за новата година вижте оценката на БАСКО.[1]

С една дума, посоченото в заглавието на статията е много вероятно. Ето данните на НСИ, [2]  които доказват тази перспектива за новия данък на работник, който възлиза на 611,65 лв. (312,55 евро) годишно.

Динамика на разходите на данъкоплатците: 2015-2024 г. (средна стойност)

Домакинства

  • Платените данъци на домакинство са се увеличили с 243.96%;
  • Увеличение на СО за същия период – 268.68%;
  • И двата темпа на растеж са по-високи от растежа на паричните разходи на домакинство от 210.22%л

На човек от населението

  • Данъците на човек са се увеличили за същия период с 294.37%;
  • СО на човек са се увеличили с 323.23%
  • И двата процента са значително по-високи от ръста на паричните разходи на човек от 253.07% за периода.

Динамика на доходите на данъкоплатците: 2015-2024 г. (средно статистически)

Домакинства

  • Общ ръст на доходите – 215.6%;
  • Ръст на доходите от заплати/възнаграждения – 215.4%;
  • И двата показателя финансират данъчните разходи, но са по-ниски от ръста на данъчните разходи.

На глава от населението

  • Общ ръст на доходите на човек – 259.58%;
  • Темп на растеж на доходите от заплати на човек – 259.39%;
  • И двата темпа са изключително благоприятни за просперитета дори в международно сравнение и допринасят за просперитета, достатъчни са за финансиране на данъчните приходи, но с по-нисък темп на растеж от темпа на нарастване на данъчните разходи.

В същото време

  • Единичните разходи за труд (ЕРТ, или както ги дефинира ОИСР – средните разходи за труд, необходими за производството на една единица продукция, измерени като съотношение между общата заплата за час работа и продукцията за час работа) в България са се увеличили с 407% според изчисленията на EUROSTAT на Индекса за ЕРТ (ИЕРТ). [3]
  • ИЕРТ следи развитието в промишлеността, строителството и услугите (или предимно на частния сектор) и не включва публичната администрация, отбраната, задължителното социално осигуряване, където възнагражденията според проекта за бюджет за 2026 г. ще се увеличат с 5 до 15% (от върха на стръмната „индексация“ за 2024 и 2025 г. (от 2 до 5, а в някои случаи дори повече пъти над годишната инфлация. От 2020 г. до юни 2025 г. ИЕРТ за сектора „държавно управление“ се е повишил с 197.2%.[4] ЕРТ на тези изключени (но не плащащи същите данъци) сектори ще бъде повишен по-значително, отколкото за останалата част от икономиката през 2026 и 2027 г.
  • По-нови сравними данни не са налични, но за 2022 г. секторът на промишлеността, строителството и услугите в България има най-високия дял на нископлатени работници в Съюза – над 25 % от общия брой на заетите лица. (Следващата графика показва картината.) Тези хора ще бъдат първите, които ще са засегнати негативно по отношение на разполагаемия личен доход.

Сравнението с другите страни е видно от следната графика.

Дял на получаващите ниско възнаграждение по страни в ЕС за 2022 г.
  • Данните на НСИ[5] за лицата с доходи на равнището на минималната работна заплата (МРЗ) на месец през 2024 г. показват, че в тези сектори техният брой е 40.3 % от всички заети лица (40.3 % средна стойност за страната).
  • Повишаването на заплатите в сектор „държавно управление“ и бюджетната сфера изсмуква заетост от частния сектор – това е тема за отделен анализ.
  • Общият данъчен клин[6] (данни на ЕВРОСТАТ) в България през 2024 г. е 34.9%. Ако новата актуализация на ССК бъде приложена през следващата година, данъчният клин в България ще бъде близък до средния за ЕС (38.8%) за работещите с ниски заплати.

Какво могат да предприемат работодателите/служителите, за да намалят данъчната тежест върху труда: ваучери за храна (ВХ)

Не много. Най-популярният, 100% законен и полезен за икономиката начин за намаляване на тежестта на данък доход (ДД) на физическите лица и СО (данъчен клин и др.) върху ЕРТ, е да се използва системата на ваучери за храна.

За да се направи това, е необходимо бенефициентите-служители да имат трудов договор с работодател и всички притежатели на такъв договор с компания да получават ваучера, докато компанията намалява задълженията си за ДД и СО към Националната агенция по приходите с номиналната (парична) стойност на разпределените хранителни ваучери.

Търговците на дребно, които приемат ваучери за храна (около 10 000 магазина в цялата страна са регистрирани по ДДС). По този начин системата увеличава събираемостта на ДДС, подкрепя потреблението и разполагаемия доход в брой и може да се използва само в България, тъй като ваучерите са средство за плащане само в България. Общото въздействие върху икономиката е положително.

През 2025 г. номиналната стойност на ваучерите за храна е 1.6 млрд. BGN (816 млн. евро), разпределени на 800 хиляди бенефициенти. Тази номинална стойност като част от икономиката е най-висока при въвеждането на системата за ваучери през 2004 г. – 1 % от БВП. С растежа на БВП този дял намалява: през 2024 г. той е 0.79 % от БВП.

  • През 2026 г. той ще спадне още повече – до 0.73 % от прогнозирания БВП. През 2028 г. той ще се доближи до рисковия икономически растеж за 2026 г. (приблизително 0.5 % от БВП – вижте точната оценка по-долу).
  • Общото данъчно облекчение от 0.8 млрд. евро, което помага за законно намаляване и конкуренция за работна ръка, квалифицирана и не толкова квалифицирана, през 2026 г. ще бъде само 28% по високо от увеличените задължения за ДД и СО.
  • Това ще се случи в ситуация на недостиг на работна ръка в 191 сектора на икономиката, ако се вярва на доклада на Службата по заетостта на ЕС (СЕС) за недостига и излишъка на работна ръка. Това са повече от един милион свободни работни места. Оценката на СЕС съвпада с проучванията за недостига на работна ръка, проведени от български бизнес асоциации и гилдии, Агенцията по заетостта и компаниите за набиране и подбор на работна ръка.
  • Подобни ефекти на изтласкване са неизбежни при схемата за автоматично определяне на МРЗ.
  • Предвид описания по-горе натиск, работодателите в частния сектор имат малко или никакво поле за маневриране и ще бъдат принудени да спестяват от данъчните си задължения незаконно или да съкращават работни места. Това е перспективата, първо, за компаниите с ниски заплати и нужди от работна ръка, близки до минималната работна заплата.
  • Доказаните ползи от системата за фиксирани ставки за законно спазване на данъчните задължения неизбежно ще бъдат ограничени.

Някои заключения

  1. Увеличаването на СО намалява благосъстоянието на средното домакинство и на човек, което ще ги накара заедно с работодателите да плащат по-малко или никакви данъци върху труда.
  2. Същият ефект ще има и увеличаването на други данъци върху доходите или потреблението, както и автоматичното повишаване на МРЗ по темповете на растеж на средната брутна заплата.
  3. Рано или късно схемата на изчисление на МРЗ ще бъде отделена от брутната средна месечна заплата. Това ще създаде правна несигурност, защото най-малко 300 плащания към държавата, общините, съдилищата, пътната полиция, наказанията, определени от наказателното право, регулаторните органи, университетите и детските градини, са обвързани с МРЗ като начин на изчисление на съответните плащания.
  4. За работодателите-данъкоплатци разходите за единица труд се увеличават и те също са изправени пред перспективата да пестят от заплати, да укриват данъци или да наемат по-малко работници; тези, които наемат работна ръка на ниво около МП, ще бъдат принудени или да уволнят работници, или да фалират.
  5. Безработицата вероятно ще се увеличи. Възможно е да се изчислят различни сценарии, но към днешна дата е достатъчно да се предскаже, че това е вероятно развитие. Новите безработни ще се наредят на опашка за обезщетения за безработица.
  6. Производството, доходите и капацитетът за генериране на БВП на икономиката са на път да се намалят. Максималната степен на икономически растеж, която е изложена на риск за 2026 г., е равна на сумата от новите данъци върху труда (СО), наложени на 1.9 милиона служители в частния сектор, която е равна на 595 715 144.70 евро или 0.496% от прогнозирания БВП за 2026 г. (120.1 млрд. евро).
  7. Застъпниците и планиращите всички тези лесно предвидими последствия от един-единствен от многото дефекти в проекта за държавен бюджет на България за 2026 г. са или невежи, или мързеливи, жестоки и безотговорни, или представляват комбинация от всички тези „достойнства“.
  8. Възможностите за коригиране на тази ситуация са лесни за прилагане, полезни за всички, но и несигурни. В един идеален свят те са следните
  • а. Да се ограничат необоснованите увеличения на разходите в бюджета за 2026 г.
  • б. Да се прекратят усилията за увеличаване на СО, които не помагат дори на НОИ. [7]
  • в. Да се увеличат законните възможности за частния сектор да спестява от ДД и СО чрез системата за фиксирани разходи до около 1% от БВП и да се запази това ниво в средносрочен план до 2028 г.
  • г. Междувременно да се предприемат други отдавна отлагани реформи, които увеличават натрупването на капитал в секторите, базирани на спестявания (пенсии, здравеопазване и образование), и да се намали намесата в политическите и икономическите процеси, които изискват подкупване на много „държавни управленски“ позиции в публичната администрация.
  • д. Да се приложи някаква комбинация от тези четири мерки.

[1] Виж: https://besco.bg/bg/blog/stanovishche-otnosno-proekt-na-zakona-za-drzhavniya-byudzhet-na-republika-blgariya-za-2026-g?fbclid=IwY2xjawN-XsNleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBiTm5HUjFGaGdaYXdLd1hVc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHmxeenhHwUZ-N2ll45VPkAWYIl0JBv-j2OaLzBPItaSW_aYUYISli2W3Jh9t_aem_S-6o4G5vm9kHAFj2kM1uWw

[2] Тези данни са достъпни на: https://www.nsi.bg/en/statistical-data/253/798 л

[3] Виж EUROSTAT, LCI и съответната статистика на: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/lc_lci_lev/default/table?lang=en

[4] Данните на НСИ са тук: https://www.nsi.bg/press-release/indeks-na-razhodite-za-trud-8793

[5] Виж: https://www.nsi.bg/statistical-data/170/549 (не са посочени данни за работещите на МРЗ в сектор „държавно управление“.

[6] Определение на ОИСР: “съотношение между размера на данъците, плащани от средностатистическия несемеен работник (несемеен човек със 100 % от средния доход) без деца, и съответните общи разходи за труд за работодателя”.

[7] Вижте многократно препубликувания анализ на тази тема на старшия икономист от ИПИ Адриан Николов: https://ime.bg/articles/rystyt-na-osigurovkite-kato-retsepta-za-bednost-i-siva-ikonomika/ .




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"