Тревогата относно контрола на Китай върху критично важните минерали нарасна, след като световните автомобилни производители се присъединиха към американските си колеги, оплаквайки се, че ограниченията на Китай върху износа на редкоземни сплави, смеси и магнити могат да доведат до забавяне и прекъсване на производството, ако не бъде взето бързо решение, съобщава Ройтерс.
Германските автомобилни производители са последните, които предупредиха, че ограниченията на Китай за износ заплашват да спрат производството и да разтърсят местните им икономики, след като по-рано подобно оплакване дойде и от индийски производител на електрически превозни средства.
Решението на Китай през април да спре износа на широка гама от критично важни минерали и магнити преобърна веригите за доставки, които са от основно значение за автомобилните производители, производителите на аерокосмическата промишленост, полупроводниковите компании и военните изпълнители по целия свят.
Ходът потвърждава господството на Китай в индустрията за критично важни минерали и се разглежда като лост от Китай в продължаващата му търговска война с президента на САЩ Доналд Тръмп. Тръмп се стреми да предефинира търговските отношения с най-големия икономически съперник на САЩ, Китай, като налага високи тарифи върху вносни стоки за милиарди долари с надеждата да намали големия търговски дефицит и да възстанови загубеното производство.
Очаква се Тръмп и китайският президент Си Дзинпин да разговарят тази седмица, заяви говорителката на Белия дом Каролайн Ливит, а забраната за износ се очаква да бъде сред основните теми на дневния ред. „Мога да ви уверя, че администрацията активно следи спазването на Женевското търговско споразумение от страна на Китай“, изтъква тя. Тръмп вече сигнализира, че бавният темп на облекчаване на забраната за износ на критични минерали от страна на Китай представлява нарушение на Женевското споразумение.
Доставките на магнитите, необходими за сглобяването на всичко – от автомобили и дронове до роботи и ракети, бяха спрени в много китайски пристанища, докато заявленията за лицензи преминават през китайската регулаторна система. Спирането предизвика безпокойство в корпоративните заседателни зали и столиците на държави – от Токио до Вашингтон – тъй като служителите се надпреварваха да идентифицират ограничени алтернативни варианти на фона на опасения, че производството на нови автомобили и други артикули може да спре до края на лятото, отбелязва още Ройтерс.
„Ако ситуацията не се промени бързо, забавянията в производството и дори прекъсванията в производството вече не могат да бъдат изключени“, изтъква пред Ройтерс Хилдегард Мюлер, ръководител на германското автомобилно лоби.
Франк Фанън, консултант в минералната индустрия и бивш помощник-държавен секретар на САЩ по енергийните ресурси по време на първия мандат на Тръмп, заявява, че глобалните смущения не са шокиращи за тези, които са в течение с процесите. „Не мисля, че някой трябва да се изненадва как се развиват нещата. Имаме производствено предизвикателство (в САЩ) и трябва да използваме цялостния си правителствен подход, за да осигурим ресурси и да увеличим вътрешния капацитет възможно най-скоро. Времевият хоризонт за това беше вчера“, коментира Фанън.
Дипломати, автомобилни производители и други ръководители от Индия, Япония и Европа спешно търсят срещи с представители на Пекин, за да настояват за по-бързо одобрение на износа на редкоземни магнити. Бизнес делегация от Япония ще посети Пекин в началото на юни, за да се срещне с Министерството на търговията относно ограниченията, а европейски дипломати от страни с големи автомобилни индустрии също са търсили „спешни“ срещи с китайски представители през последните седмици, съобщи Ройтерс.
Индия, където Bajaj Auto предупреди, че всяко по-нататъшно забавяне в осигуряването на доставките на редкоземни магнити от Китай може „сериозно да повлияе“ на производството на електрически превозни средства, организира пътуване за ръководители на автомобилни компании през следващите две до три седмици.
През май ръководителят на търговската група, представляваща General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai и други големи автомобилни производители, изрази подобни опасения в писмо до администрацията на Тръмп.