fbpx

Автомобилната индустрия иска увеличаване стимулите за покупка на електроавтомобил в Европа

Тъй като навлизането на пазара на електромобили продължава да е по-бавно от очакваното, схемите за стимули за електромобили трябва да бъдат разширени и по-добре координирани на европейско ниво. В тази връзка Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) наскоро публикува актуализиран преглед на схемите за данъци и стимули за автомобили с нулеви емисии и търговски превозни средства.

Днес пазарният дял на EV за автомобили е около 15% – това все още е далеч от очакваното ниво от 25% до края на тази година“, изтъква Сигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). По думите й европейският пазар на електрически превозни средства все още се развива и все още не е достигнал решаващата повратна точка за масово приемане. „Стимулите са една ключова част от пъзела, за да стимулираме търсенето и да ни отведе до тази обща цел“, смята де Врис.

Докато EV технологията продължава да напредва и има нарастваща гама от модели на цена под 30 000 евро на пазара (и много други в процес на подготовка), първоначалните разходи са основна пречка за много потребители. Електрическите превозни средства с батерии (BEV) днес са по-скъпи от превозните средства с двигател с вътрешно горене (ICE), до голяма степен поради по-високите разходи за производство на батерии. Следователно стимулите за покупка продължават да бъдат определящ фактор при решението за закупуване на електрически модел за потребители с ограничени пари и са предпоставка за създаване на масов пазар.

От АСЕA обръщат внимание, че оттеглянето на стимулите за покупки на електромобили в Германия в края на 2023 г., е довело до срив на германския пазар на електромобили. Тъй като държавно финансираните схеми са приключили внезапно, преди пазарът да е узрял напълно, покупките на електромобили спаднаха драстично с близо една трета. Въпреки че европейският пазар е далеч от мястото, където трябва да бъде, някои схеми за стимули за покупка постепенно се преустановяват, като нараства броят на осем държави-членки, които сега не предлагат никакви схеми за автомобили (в сравнение с шест миналата година). Наличието на схеми за тежкотоварни превозни средства (HDV) като камиони и автобуси е още по-критично, като над една трета от държавите-членки не предлагат никакви стимули за придобиване. Само 12 държави предлагат инфраструктурни стимули въпреки почти пълното отсъствие на обществени точки за зареждане, подходящи за HDV.

Въпреки че е доказано, че стабилните схеми за стимулиране работят, това не е само въпрос на пари на масата; става въпрос за по-добра координация между европейските страни. За разлика от други, като Китай, Европа страда от фрагментирана рамка, като схемите се решават на национално ниво. Над 30 много различни схеми в целия континент, с различни нива на финансиране и критерии, водят до навлизане на многоскоростни електромобили в Европа, предупреждават от АСЕА.

Белгия често се цитира като лидер на групата, известна със своите щедри схеми и по-висок дял на EV в микса – но това контрастира рязко с по-слабите схеми в няколко държави-членки от Централна и Източна Европа, където делът е забележимо малък. Именно затова европейските автомобилни производители са разочаровани, че все още не е предвидено ново финансиране за стимулиране на търсенето в плана за действие за автомобилната индустрия, въпреки че изпълнителният вицепрезидент Рибера преди това обяви дългоочаквана общоевропейска схема за субсидиране, която може да се справи с дисбалансите и фрагментацията. Европейската комисия трябва бързо да преразгледа предложената инициатива, тъй като тя би осигурила така необходимия импулс във важен момент от прехода.

Докато Европа преминава през решаващия преход към транспорт с нулеви емисии, по-стабилните схеми и съгласуваният подход към стимулите за EV са от съществено значение. Разпокъсаният ландшафт на националните схеми не само възпрепятства потенциала за по-широко приемане, но ще забави напредъка за постигане на целите за CO2 в среда, предизвикателна за производителите, заключава становището на АСЕА.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"