Няколко европейски и северноамерикански автомобилни фабрики са изложени на риск да бъдат затворени или продадени тази година, тъй като автомобилните марки се борят със свръхкапацитет и ценова конкуренция. Това се посочва в доклад на изследователската и консултантска фирма Gartner, цитиран от Ройтерс.
Производителите на автомобили на двата континента вероятно ще намалят производствения си капацитет през 2025 г., тъй като са изправени пред цели за емисиите и тарифи, докато доминацията на електрическите превозни средства (EV) в Китай ще се увеличи поради предимството му в софтуера и електрификацията, се посочва в документа.
Затварянията или продажбите са по-вероятни в страни с високи разходи, където политическият и обществен натиск ще бъдат компенсирани от нарастваща конкуренция, изтъква пред Ройтерс вицепрезидентът на Gartner и анализатор Педро Пачеко.
„Това е малко като тенджера под налягане. Натискът се увеличава, увеличава и… това ще накара броя на автомобилните производители да вземат по-прагматични решения“, изтъква Пачеко
Китайските марки биха могли да купуват заводи, за да преодолеят търговските бариери, или да отворят нови фабрики в европейски страни с по-ниски разходи и партньори за свободна търговия като Мароко или Турция, прогнозира фирмата.
Опасявайки се от прекъсване на правилата за емисиите на CO2 на Европейския съюз за 2025 г., главният изпълнителен директор на германския автомобилен доставчик Bosch Стефан Хартунг коментира пред изданието Auto Motor und Sport в сряда, че блокът трябва да се въздържа от глобяване на компании, които не изпълняват целите.
Европейската автомобилна индустрия вече не е на пътя към постигане на целите си за 2030 и 2035 г. за електрически автомобили, отбелязва Люк Шател, председател на френското автомобилно лоби PFA. „Рискът е в крайна сметка да намалим продажбите на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, за да увеличим изкуствено продажбите на електромобили“, изтъква той пред Ройтерс.
Въпреки предизвикателствата пред електрификацията, Gartner очаква доставките на електрически автобуси, автомобили, ванове и тежкотоварни камиони да нараснат като цяло със 17% през 2025 г. Прогнозира, че повече от 50% от всички модели превозни средства, предлагани на пазара от автомобилните производители, ще бъдат електромобили до 2030 г.
За да постигнат промяната, производителите на стари автомобили може да закупят софтуерна архитектура от по-нови производители на електромобили и дигитални фирми, да стимулират центрове за изследване и развитие в технологични центрове или да си партнират с технологични компании, за да създадат самофинансирани съвместни предприятия за електромобили, изтъква още Пачеко.