fbpx

Бъдещето на автономните автомобили на Tesla застрашено от китайските автомобилни гиганти

Китайските производители на електрически превозни средства, водени от BYD, отчетоха победа над Tesla в конкуренцията за производство на достъпни електрически превозни средства. Много от тези остри конкуренти се намесват в световната надпревара за производство на автономни автомобили, отбелязва Ройтерс в свой репортаж.

BYD разтърси китайската индустрия за интелигентни електрически превозни средства по-рано тази година, като предложи безплатно своя пакет за подпомагане на водача „Божие око“, подбивайки технологията, която Tesla продава за близо 9000 долара в Китай.

С Божието око стратегията на Tesla започва да се разпада“, изтъква базираният в Шънджън инвеститор в BYD Тейлър Оган, американец, който е притежавал няколко Tesla и е шофирал автомобили BYD с Божието око, което той нарече по-способно от „Full Self-Driving“ (FSD) на Tesla.

Но не е само BYD. Други китайски автомобилни и технологични компании също предлагат достъпни електрически превозни средства с технология, подобна на FSD, на относително ниска цена. Китайските Leapmotor и Xpeng, например, предлагат системи, способни да шофират по магистрали и в градовете, в автомобили за 20 000 долара. Множество китайски фирми се стремят към същата технология, която е индустриален тласък, подкрепен от китайското правителство.

Цените на хардуера за асистирано шофиране на BYD са далеч по-ниски от тези на Tesla, сочат анализи, извършени за Ройтерс от компании, които разглобяват и анализират превозни средства за автомобилни производители. Сравненията показват, че разходите на BYD за набавяне на компоненти и изграждане на система с радар и лидар са приблизително същите като тези на FSD на Tesla, която няма такива сензори. Това подкопава необичайния технологичен подход на Tesla, който има за цел да спести разходи, като премахне подобни сензори и разчита единствено на камери и изкуствен интелект.

Нарастващата конкуренция от китайските играчи в областта на интелигентните електрически превозни средства е сред основните проблеми, пред които е изправен главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск след трудния му мандат като съветник в администрацията на Тръмп и след като той се завръща към своята бизнес империя закото продажбите на автомобили на Tesla се сриват в световен мащаб. Залозите се повишават от предизвикателството „момент на истината“ този месец в основната база на Tesla в Остин, Тексас, където компанията планира да стартира изпитание на робот-такси с 10 или 20 превозни средства след десетилетие неизпълнени обещания на Мъск да достави автономни автомобили Tesla.

Китайската конкуренция е един от факторите, които тласнаха Tesla да се отдалечи от масовия пазар на електрически превозни средства миналата година, когато Ройтерс съобщи, че компанията е провалила плановете за изграждане на изцяло нов електромобил, който се очаква да струва 25 000 долара. Оттогава Мъск заложи бъдещето на Tesla на автономни робот-таксита, надеждите за които сега са в основата на по-голямата част от пазарната стойност на автомобилния производител, възлизаща на около 1 трилион долара.

Сега Tesla обаче е изправена пред същата ожесточена конкуренция по отношение на автономността на превозните средства и то от същите китайски автомобилни производители, които подкопават плановете ѝ за достъпни електрически превозни средства. Към предизвикателството се добавят и технологичните фирми, включително китайският гигант за смартфони Huawei, който доставя технология за автономно шофиране на големи китайски автомобилни производители. Въпреки пълната автономност, днешните системи за подпомагане на водача предлагат критично конкурентно предимство в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, където продажбите на Tesla падат на фона на продължителна ценова война между десетки местни марки електрически превозни средства.

Tesla е допълнително затруднена от китайските разпоредби, които ѝ забраняват да използва данни, събрани от автомобили Tesla в Китай, за обучение на изкуствения интелект, който е в основата на FSD. Tesla преговаря с китайски регулатори, засега безуспешно, за да получи разрешение да прехвърли тези данни обратно в Съединените щати за анализ.

В същото време конкурентите на Tesla в Китай се възползват от субсидии и други форми на политическа подкрепа от Пекин за усъвършенствани технологии за асистирано шофиране. Техните предимства произтичат и от друг последващ фактор: безмилостната конкуренция в областта на интелигентните електрически превозни средства, която характеризира тяхната индустрия през последното десетилетие. Полученият бум на електрическите превозни средства създаде икономии от мащаба и склонността на индустрията да се отказва от някои маржове на печалба, за да разшири бързо проникването на новите технологии на пазара, което доведе до по-ниски производствени разходи.

Китайските производители на електрически превозни средства бързо разработват системи за подпомагане на водача на пазар, където купувачите на автомобили ги търсят с по-бързи темпове, отколкото в други региони, казват анализатори. Способността им да го правят на по-ниски цени представлява най-голямата заплаха за новия бизнес модел на Tesla, базиран на автономност.

Купувачите на BYD могат да получат версия на Божието око, сравнима с FSD, като стандартна функция в автомобили на цена от около 30 000 долара. Най-евтиният Tesla, оборудван с FSD в Китай, е Model 3, който се продава за около 41 500 долара.

Според анализ на A2MAC1, парижка фирма за разглобяване, която сравнява компоненти, версията от средно ниво на God’s Eye, най-сравнима с FSD на Tesla, работи с изчислителен чип Nvidia с данни, събрани чрез 12 камери, пет радара, 12 ултразвукови сензора и един лидар сензор, на цена от 2105 долара. За сравнение, FSD на Tesla струва 2360 долара, но използва камери без сензори и два AI чипа, според оценките на фирмата.

Камерите, радарните и ултразвуковите сензори са с 40% по-евтини в Китай от сравними устройства в Европа и Съединените щати, според оценките на A2MAC1. Лидарните сензори струват около 20% по-малко, казва фирмата. Цените на сензорите са намалели, защото бумът на електрическите превозни средства в Китай е създал икономии от мащаба, обяснява инженерът на A2MAC1 Елена Желондз. Ожесточената конкуренция също така е принудила производителите на автомобили и доставчиците да приемат по-ниски печалби от оборудване за подпомагане на водача, каза тя.

Брутният марж от 22% на BYD вероятно ще спадне, тъй като компанията ще се раздели с God’s Eye, но ще се възползва от ръст в продажбите на превозни средства, изтъква Крис Макнали, ръководител на глобалните изследвания в областта на автомобилната индустрия и мобилността в консултантската фирма Evercore.

Изоставането от китайските марки в технологиите за подпомагане на водача би задълбочило предизвикателствата на Tesla в Китай, където компанията вече губи пазарен дял от конкурентите си, включително BYD, която продава електрически автомобили от начално ниво за по-малко от 10 000 долара. Нарастващият мащаб на BYD и други би могъл да осигури и технологично предимство: натрупването на повече километри по китайските пътища помага за обучението на технологията с изкуствен интелект, необходима за усъвършенстване на автоматизираните системи за шофиране.

BYD има „ясно и постоянно предимство в пазарния дял при шофиране“ пред Tesla при събирането на такива данни за пътя, за да усъвършенства God’s Eye, обръща внимание Макнали от Evercore, добавяйки, че това предимство може само да се увеличи, тъй като предлагането на God’s Eye безплатно помага за продажбата на повече автомобили BYD.

Мащабът на BYD също така помага за намаляване на разходите с необичаен аргумент пред доставчиците. През ноември изпълнителен директор на BYD, отговарящ за операциите с пътнически превозни средства, писа до доставчиците, че автомобилният производител е продал 4,2 милиона автомобила миналата година (повече от два пъти повече от броя на продадените Tesla) поради „техническите иновации, икономиите от мащаба и нискобюджетната верига за доставки“. Ръководителят отбелязва, че новата година вероятно ще донесе по-голям растеж, но и по-ожесточена конкуренция. Без да споменава конкретно God’s Eye, той завършва писмото, като иска от доставчиците общо 10% намаление на цените на всички части и системи, считано от 1 януари, наричайки новата година последен „нокаут рунд“.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"