През 2020 г. автомобилният транспорт представлява повече от три четвърти (77%) от вътрешния товарен транспорт в ЕС, което е най-високата стойност, регистрирана през последното десетилетие, сочат данните на Евростат. Железопътният и вътрешният воден транспорт представляват съответно 17% и 6% от вътрешния товарен транспорт (на база извършени тонкилометри).
Делът на автомобилния транспорт нараства с 1 процентен пункт (п.п.) спрямо 2019 г. и с 4 п.п. спрямо годината с най-нисък дял през последното десетилетие, което е 2012 г.
Междувременно делът на железопътния транспорт достига по-ниска точка през 2020 г. (17%). Той е намалял с 1 п.п. спрямо 2019 г. и с 2 п.п. спрямо годината с най-висок дял през последното десетилетие, което е 2011 г.
Делът на вътрешните водни пътища също леко намалява през 2020 г. (6%), достигайки нивото от 2018 г. Той намаля с 0,2 процентни пункта в сравнение с 2019 г. и с 2 процентни пункта в сравнение с годините с най-висок дял през последното десетилетие ( 2010, 2012 и 2013 г.).
Категорично автомобилният транспорт е основният вид транспорт за вътрешни товари в почти всички държави-членки на ЕС през 2020 г. и представлява повече от 70% от вътрешния товарен транспорт в 16 държави-членки.
Единствените изключения са Литва и Латвия, където железопътният транспорт е основният вид вътрешен транспорт, който представлява съответно 65% и 57% от вътрешния товарен транспорт. Това са най-високите дялове на железопътния транспорт сред страните-членки на ЕС. Само 35% от тонкилометрите на вътрешния товар се извършват по шосе в Литва, докато в Латвия този вид транспорт представлява 44%.
През 2020 г. държавите-членки, които са регистрирали най-голям дял от автомобилния транспорт, са Ирландия (99%), Гърция (97%) и Испания (96%). Страните с най-голям дял на вътрешните водни пътища са Холандия (42%), България и Румъния (и двете 29%).
От 2010 до 2020 г. спадът в дела на железопътния транспорт се забелязва и в Латвия (-25,6 п.п.), Словакия (-10,0 п.п.), Литва (-8,1 п.п.), Чехия (-7,3 п.п.), Полша (-6,9 п.п. ) и Швеция (-5,9 п.п.). В сравнение с 2019 г., Латвия регистрира най-голям спад през 2020 г. (-17,1 п.п.).
За разлика от това, през периода 2010-2020 г. има увеличение само за девет държави-членки на ЕС; най-висок ръст се наблюдава за България (+3,7 п.п.), следвана от Италия и Словения (и двете +2,7 п.п.). Между 2019 и 2020 г. се наблюдава увеличение на дела на железопътния транспорт само за шест държави-членки на ЕС; най-високо е регистрирано от Унгария (+2,8 п.п.).
Фигура 4 показва, че делът на товарния транспорт по вътрешните водни пътища е много значителен в Холандия (41,6 % през 2020 г.), но все още е под дела на автомобилния (52,2 % през 2020 г.).
България е и със сравнително най-високите дялове на товарния транспорт по вътрешни водни пътища в (28,7 % през 2020 г.), заедно с Румъния (28,6 % през 2020 г.), което се обяснява отчасти с интензивния трафик по река Дунав и отчасти с „териториализацията“ на автомобилния товарен транспорт
В същото време страната ни регистрира намаление на дела на товарния транспорт по вътрешни водни пътища през 2020 г. спрямо предходната година (-3 п.п.). Спрямо 2010 г. делът на товарния транспорт по вътрешни водни пътища намалява за Румъния (-5,2 п.п.), България (-4,9 п.п.), Люксембург (-4,7 п.п.) и Холандия (-4,2 п.п.).
Агрегираните данни за ефективността на транспорта в ЕС показват, че общото изпълнение на вътрешния транспорт се е увеличило с около 166 милиарда тон-километра през периода 2010-2020 г., достигайки 2 255 милиарда тон-километра през 2020 г. Изпълнението на автомобилния транспорт е било с 12,0 % по-високо през 2020 г., отколкото през 2010 г. Обратно, през същия период транспортната ефективност намалява с -15,2 % за вътрешните водни пътища и остана относително стабилна за железопътния транспорт (+0,9 %).