Изкуственият интелект може да увеличи производителността, да стимулира икономическия растеж и да повиши доходите. Това обаче може също така да унищожи милиони работни места и да разшири неравенството, изтъкват авторите на анализ, публикуван в блога на Международния валутен фонд и показващ данни за индексите на готовност на страните за въвеждане на ИИ…
Изследване на МВФ показа как ИИ е готов да промени глобалната икономика. Това може да застраши 33 процента от работните места в развитите икономики, 24 процента в нововъзникващите икономики и 18 процента в страните с ниски доходи. Но от друга, по-позитивна, страна, той носи и огромен потенциал за повишаване на производителността на съществуващи работни места, за които AI може да бъде допълнителен инструмент и за създаване на нови работни места и дори нови индустрии.
Повечето нововъзникващи пазарни икономики и страни с ниски доходи имат по-малък дял висококвалифицирани работни места, отколкото развитите икономики, и затова вероятно ще бъдат по-малко засегнати и ще се сблъскат с по-малко незабавни смущения от ИИ. В същото време на много от тези страни им липсва инфраструктура или квалифицирана работна сила, необходима за използване на предимствата на ИИ, което може да влоши неравенството между нациите.
Както показва седмичната графика на фонда, по-богатите икономики обикновено са по-добре подготвени за приемане на ИИ от страните с ниски доходи. Данните са извлечени от новото табло на МВФ за индекса на готовност за AI за 174 икономики, въз основа на тяхната готовност в четири области: цифрова инфраструктура, човешки капитал и политики на пазара на труда, иновации и икономическа интеграция и регулиране.
Измерването на готовността е предизвикателство, отчасти защото институционалните изисквания за интегриране на ИИ в цялата икономика все още са несигурни. Както показва таблото, различните държави са на различни етапи на готовност за използване на потенциалните ползи от ИИ и управление на рисковете.
При повечето сценарии ИИ вероятно ще влоши цялостното неравенство, тревожна тенденция, която политиците могат да предотвратят. За тази цел таблото за управление е отговор на значителен интерес от заинтересованите страни към достъпа до индекса. Това е ресурс за политиците, изследователите и обществеността за по-добра оценка на готовността за ИИ и, което е важно, за идентифициране на действията и разработване на политиките, необходими, за да се гарантира, че бързите печалби от ИИ могат да бъдат от полза за всички.
AI може също да допълни уменията на работниците, като подобри производителността и разшири възможностите. В напредналите икономики, например, около 30 процента от работните места биха могли да се възползват от интегрирането на AI. Работниците, които могат да впрегнат технологията, могат да получат повишение на заплащането или по-голяма производителност, докато тези, които не могат, може да изостанат. За по-младите работници може да е по-лесно да се възползват от възможностите, докато за по-възрастните работници може да е трудно да се адаптират.
За политиците – тези в напредналите икономики трябва да разширят мрежите за социална сигурност, да инвестират в обучение на работници и да дадат приоритет на иновациите и интеграцията на ИИ. Координирайки се помежду си в световен мащаб, тези държави също трябва да засилят регулирането, за да защитят хората от потенциални рискове и злоупотреби и да изградят доверие в ИИ. Политическият приоритет за нововъзникващите пазари и развиващите се икономики следва да бъде поставянето на здрава основа чрез инвестиране в цифрова инфраструктура и цифрово обучение на работниците.
България спрямо другите
МВФ дават възможност конкретните данни за отделните страни да могат да се съпоставят спрямо средните резултати за видовете икономики.
Основният индекс – готовност за ИИ, за България е 0,58
- Напреднали икономики ADVEC – 0.68
- Развиващи се пазарни икономики EME – 0.46
- Държави с ниски доходи LIC – 0.32
Дигитална инфраструктура – България е с индекс 0,15
- Напреднали икономики – 0.18
- Развиващи се пазарни икономики – 0.11
- Държави с ниски доходи – 0.06
Иновации и икономическа интеграция – България е с 0,14
- Напреднали икономики – 0.16
- Развиващи се пазарни икономики – 0.11
- Държави с ниски доходи – 0.09
Политики за човешкия капитал и пазара на труда – България е с индекс 0,15
- Напреднали икономики – 0.16
- Развиващи се пазарни икономики – 0.13
- Държави с ниски доходи – 0.09
Регулации и етичност – България е с 0,14
- Напреднали икономики – 0.19
- Развиващи се пазарни икономики – 0.12
- Държави с ниски доходи – 0.08