fbpx

България сред страните в ЕС с най-висок дял електрифицирани жп линии

През 2022 г. дължината на електрифицираните железопътни линии в страните от ЕС достига 115 000 километра, което е 31% увеличение в сравнение с 1990 г., когато е общо 88 000 км., сочат данни на Евростат. Цялата железопътна мрежа на ЕС е с дължина 202 000 км, като делът на електрифицираните линии възлиза на близо 57%.

Електрификацията е ключов елемент от модернизацията на железопътните мрежи, като намалява отрицателното въздействие на железопътния транспорт върху околната среда и го прави благоприятен вид в сравнение с автомобилния и други видове транспорт, силно зависими от изкопаемите горива.

Когато се фокусираме върху дела на електрифицираните железопътни линии през 2022 г., изображението като цяло е разнородно на ниво отделни държави от ЕС. Прави впечатление изключително високият дял в Люксембург, където почти всички железопътни линии са електрифицирани (97%). Високи дялове са отбелязани и в Белгия (88%), България и Швеция (и двете по 75%) и в Холандия (74%).

Ниски са стойностите в Ирландия (3%) и балтийските държави Литва (8%), Естония (12%) и Латвия (13%).

Докато делът на електрифицираните железопътни линии показва възходяща тенденция на ниво ЕС, общата дължина на железопътните линии е намаляла със 7,5% от 1990 г., когато е била общо 219 000 км. Значително по-малко използвани железопътни линии са докладвани от Полша, Латвия, Франция и Германия. В другия край на спектъра железопътната мрежа се увеличи значително в Испания, Естония и Холандия, отчасти поради изграждането на специални високоскоростни линии.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"